Horizontal communication for the socialization of student rights and obligations at the University

Authors

  • Lola Paucara Universidad Mayor de San Andrés

DOI:

https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2020101224

Keywords:

university student, public communication, right to information, rights and obligations, horizontal communication, democracy

Abstract

This research focused on understanding and analyzing the knowledge situation of the student’s rights and obligations of the students of the Social Communication Sciences course at the Universidad Mayor de San Andrés, in order to propose the construction of a process of horizontal communication that enables the improvement of the socialization of this information within the university context. To this end, mixed techniques have been used, both quantitative (surveys) and qualitative (interviews and observation). The results reflect the existence of a low level of knowledge about student regulations, among the student community, with highly detrimental consequences for their academic performance, as well as for their political participation in decision-making instances; Adverse factors whose resolution starts from a systematic optimization of the quality of access to information, from the objective needs of the student community itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lola Paucara, Universidad Mayor de San Andrés

Lola Paucara es comunicadora social especialista en investigaciones y proyectos del centro de investigaciones ARS. Universidad Mayor de San Andrés. La Paz, Bolivia.

References

Beltrán, L. R., & Órgano Electoral Plurinacional. (2012). Democracia y Comunicación. Servicio Intercultural de Fortalecimiento Democrático.

Cabanellas, G. (2002). Diccionario jurídico elemental. Heliasta.

Fundación UNIR Bolivia. (2014). Medios a la vista 3: Análisis sobre el Derecho a la Información y a la Comunicación y el Periodismo en Bolivia 2012- 2013. UNIR.

Guerra, J. (1983). Universidad y democracia. Biblioteca Central de la UMSA.

Herrera, K. (2005). Planificación de la comunicación pública: Propuesta, modelo y experiencias de capacitación para la Asamblea Constituyente en Bolivia. Friedrich Ebert Stiftung; Instituto Latinoamericano de Investigaciones Sociales.

Herrera, K. (2009). Comunicación e información en la construcción y participación ciudadanas: Sentidos y apropiaciones en contextos pluriculturales. USAID.

Jaramillo, J. C. (2004). Modelo de comunicación pública organizacional e informativa para entidades del Estado (MCPOI). USAID-Casals & Associates.

Ossorio, M. (2002). Diccionario de Ciencias Jurídicas, Políticas y Sociales. Heliasta.

Torrico, E. (2004). Abordajes y periodos de la teoría de la comunicación . Norma.

Torrico, E., & Fundación UNIR Bolivia. (2014). Tras las huellas del DIC en Bolivia 2009-2013. UNIR.

Villanueva, E., & Carpizo, J. (2001). El derecho a la información: Propuestas de algunos elementos para su regulación en México. En W. Rocha (Ed.), Derechos Humanos: Memoria del IV Congreso Nacional de Derecho Constitucional (Vol. 3, pp. 71-101). Universidad Autónoma de México.

Comunicación horizontal para la socialización de derechos y obligaciones estudiantiles en la Universidad

Published

2020-05-04

How to Cite

Paucara, L. (2020). Horizontal communication for the socialization of student rights and obligations at the University. Social Communication Journal, 10(10), 117–144. https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2020101224

Issue

Section

FIRST PART: Original articles