Memories of a present past: esthetic, ethnographic, and narrative reflections around the film "Mi Socio"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2021131248

Keywords:

Cinema, road movie, Bolivia, cinematographic analysis

Abstract

In 1982, the film “Mi Socio” amazed its viewers with its simple language, imposing imagery, and welldeveloped narrative. 40 years later, the director of that journey reunites the cast again and launches a new proposal: “MI Socio 2.0”. This article aims to analyze how how Bolivia is narrated by an Italian, who arrived in the country 40 years ago, based on a cinematographic analysis methodology that delves into aesthetic, ethnographic and narrative features.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Calvimontes Díaz, Universidad Católica Boliviana

Candidata a doctorado en Ciencias Sociales. Universidad de Salamanca, España.

References

Aristizábal, J., & Pinilla, Ó. (2017). Una propuesta de análisis cinematográfico integral. Revista Kepes, 14(16), 11-32. http://kepes.ucaldas.edu.co/downloads/Revista16_2.pdf

Barker, C. (1999). Television, globalization and cultural identities [Televisión, globalización e identidades culturales]. Open University Press.

Becerra, N., & Sáenz, D. (2010). Las nuevas narrativas del Cine Latinoamericano: una pregunta abierta [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/5453/tesis450.pdf

Bolivia Popular. (24 de junio de 2019). [El Brillo] De la Película Mi Socio en un panel sobre la nueva película [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=D95g7ux_j9Y&t=1217s

Dyer, R. (1986). Cine y homosexualidad. Laertes.

FilmAffinity. (s. f.). Mi socio 2.0. https://www.filmaffinity.com/es/film522512.html

Flores, S. (2011). Sujetos en la historia: el nuevo cine latinoamericano y la frontalidad del discurso. Perspectivas de la Comunicación, 4(2), 20-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3877254

García Canclini, N. (1995). Consumidores y ciudadanos: Conflictos multiculturales de la globalización. Grijalbo. https://antroporecursos.files.wordpress.com/2009/03/garcia-canclini-n-1995-consumidores-y-ciudadanos.pdf

Historia del Cine.es. (s. f.). Neorrealismo italiano: historia, características y películas. https://historiadelcine.es/por-etapas/neorrealismo-italiano-caracteristicas/

Krippendorf, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: Teoría y práctica. Paidós.

Mattos, D. (2005). La necesidad de comprometer la existencia: Nación y descolonización en el cine boliviano de la época neoliberal. Revista de Estudios Bolivianos, 15(17), 311-332. https://doi.org/10.5195/bsj.2010.14

Mi Socio (Película). (23 de mayo de 2019). En EcuRed. https://www.ecured.cu/Mi_socio_(Película)

Pérez, M. (2013). El cine latinoamericano entre dos siglos, sus claves y temas. Boletín Americanista, 63(66), 81-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5102727

Monsterios, P. (8 de marzo de 2020). Entre nostalgia y nuevas aventuras, Mi Socio vuelve para “reunir” al país. Página Siete. https://www.paginasiete.bo/cultura/2020/3/8/entre-nostalgia-nuevas-aventuras-mi-socio-vuelve-para-reunir-al-pais-248930.html

Sanjinés, J. (7 de mayo de 2008). Neorrealismo y Nuevo Cine Latinoamericano: la herencia, las coincidencias y las diferencias. Ardito Documental. https://ernestoardito.wordpress.com/2008/05/07/neorrealismo-y-nuevo-cine-latinoamericano-la-herencia-las-coincidencias-y-las-diferencias/

Zavala, L. (2010). El análisis cinematográfico y su diversidad metodológica. Casa del Tiempo, (30), 65-69.

Recuerdos de un pasado presente: reflexiones estéticas, etnográficas y narrativas entorno a la película "Mi Socio"

Published

2021-12-03

How to Cite

Calvimontes Díaz, V. . (2021). Memories of a present past: esthetic, ethnographic, and narrative reflections around the film "Mi Socio". Social Communication Journal, 13(13), 13–30. https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2021131248

Issue

Section

FIRST PART: Original articles