Memories of a present past: esthetic, ethnographic, and narrative reflections around the film "Mi Socio"
DOI:
https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2021131248Keywords:
Cinema, road movie, Bolivia, cinematographic analysisAbstract
In 1982, the film “Mi Socio” amazed its viewers with its simple language, imposing imagery, and welldeveloped narrative. 40 years later, the director of that journey reunites the cast again and launches a new proposal: “MI Socio 2.0”. This article aims to analyze how how Bolivia is narrated by an Italian, who arrived in the country 40 years ago, based on a cinematographic analysis methodology that delves into aesthetic, ethnographic and narrative features.
Downloads
References
Aristizábal, J., & Pinilla, Ó. (2017). Una propuesta de análisis cinematográfico integral. Revista Kepes, 14(16), 11-32. http://kepes.ucaldas.edu.co/downloads/Revista16_2.pdf
Barker, C. (1999). Television, globalization and cultural identities [Televisión, globalización e identidades culturales]. Open University Press.
Becerra, N., & Sáenz, D. (2010). Las nuevas narrativas del Cine Latinoamericano: una pregunta abierta [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/5453/tesis450.pdf
Bolivia Popular. (24 de junio de 2019). [El Brillo] De la Película Mi Socio en un panel sobre la nueva película [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=D95g7ux_j9Y&t=1217s
Dyer, R. (1986). Cine y homosexualidad. Laertes.
FilmAffinity. (s. f.). Mi socio 2.0. https://www.filmaffinity.com/es/film522512.html
Flores, S. (2011). Sujetos en la historia: el nuevo cine latinoamericano y la frontalidad del discurso. Perspectivas de la Comunicación, 4(2), 20-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3877254
García Canclini, N. (1995). Consumidores y ciudadanos: Conflictos multiculturales de la globalización. Grijalbo. https://antroporecursos.files.wordpress.com/2009/03/garcia-canclini-n-1995-consumidores-y-ciudadanos.pdf
Historia del Cine.es. (s. f.). Neorrealismo italiano: historia, características y películas. https://historiadelcine.es/por-etapas/neorrealismo-italiano-caracteristicas/
Krippendorf, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: Teoría y práctica. Paidós.
Mattos, D. (2005). La necesidad de comprometer la existencia: Nación y descolonización en el cine boliviano de la época neoliberal. Revista de Estudios Bolivianos, 15(17), 311-332. https://doi.org/10.5195/bsj.2010.14
Mi Socio (Película). (23 de mayo de 2019). En EcuRed. https://www.ecured.cu/Mi_socio_(Película)
Pérez, M. (2013). El cine latinoamericano entre dos siglos, sus claves y temas. Boletín Americanista, 63(66), 81-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5102727
Monsterios, P. (8 de marzo de 2020). Entre nostalgia y nuevas aventuras, Mi Socio vuelve para “reunir” al país. Página Siete. https://www.paginasiete.bo/cultura/2020/3/8/entre-nostalgia-nuevas-aventuras-mi-socio-vuelve-para-reunir-al-pais-248930.html
Sanjinés, J. (7 de mayo de 2008). Neorrealismo y Nuevo Cine Latinoamericano: la herencia, las coincidencias y las diferencias. Ardito Documental. https://ernestoardito.wordpress.com/2008/05/07/neorrealismo-y-nuevo-cine-latinoamericano-la-herencia-las-coincidencias-y-las-diferencias/
Zavala, L. (2010). El análisis cinematográfico y su diversidad metodológica. Casa del Tiempo, (30), 65-69.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal de Comunicación Social
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.