Bolivian television programming: A look at the processes of reproduction of culture

Authors

  • Lucio Gonzales Sánchez Universidad Mayor de San Andrés
  • Leonardo Lira Universidad Católica Boliviana

DOI:

https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2021131250

Keywords:

Television, cultural reproduction, media agenda, programming, standardization

Abstract

The programming of the television media, beyond the news and magazines of its own production, is full of foreign programs, of great popularity, that prioritize entertainment over all other aspects, reinforce cultural reproduction and the standardization of culture and culture. In many cases, they respond to the search for the scoop and the fulfillment of a media agenda. This article seeks to find these aspects of cultural reproduction by analyzing the programming and content of six channels (ATB, Unitel, Red Uno, Católica TV, Palenque TV and TV Off). The aim is to describe and analyze how many of these programs are self-produced, what their contents are, what issues they address and how they contribute to the construction of Bolivian culture, with television being a space for the formation of ideas about the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucio Gonzales Sánchez, Universidad Mayor de San Andrés

Egresado de Sociología de la Universidad Mayor de San Andrés y maestrante en Teoría Crítica, del Cides-UMSA. La Paz, Bolivia.

Leonardo Lira, Universidad Católica Boliviana

Licenciado en Comunicación Social de la Universidad Católica Boliviana. La Paz, Bolivia.

References

Adorno, T. (2020). Dialéctica de la ilustración. Akal.

Bolivia ocupa el primer lugar en violencia en Latinoamérica y el primer lugar en feminicidios en Sudamérica. (17 de junio de 2019). Diario Femenino. https://diariofemenino.com.ar/df/bolivia-ocupa-el-primer-lugar-en-violencia-en-latinoamerica-y-el-primer-lugar-en-feminicidios-en-sudamerica/

Bourdieu, P. (1994). Sobre la televisión. Anagrama.

Castells, M. (2001). La era de la información. Siglo XXI Editores.

Claros, L. (2015). La memoria colectiva como condición de posibilidad de lo público. En G. Rojas (Ed.), Lo público en la pluralidad, ensayos desde Bolivia y América Latina (pp. 47-64). CIDES-UMSA.

Gutiérrez Martín, A. (2008). Educar para los medios en la era digital. Comunicar, 31(16), 451-456.

Hardt, M., & Negri, A. (2002). Imperio. Paidós. Hardt, M., & Negri, A. (2004). Multitud. Debate.

Instituto Nacional de Estadística. (13 de febrero de 2017). Bolivia cuenta con

117.300 hogares con radio [Comunicado de prensa]. https://www.ine.gob.bo/index.php/bolivia-cuenta-con-2-117-300-hogares-con-radio/

Ramonet, I. (2006). Propagandas silenciosas, masas, televisión y cine. ALBA.

Ríos, E. (14 de julio de 2017). Historia de la TV en Bolivia. El Diario. https://www.pub.eldiario.net/noticias/2017/2017_07/nt170714/opinion.php?n=11

Sartori, G. (1997). Homo videns, la sociedad teledirigida. Taurus. Williams, R. (2016). Sociología de la cultura. Paidós.

La programación de la televisión boliviana: una mirada a los procesos de reproducción de la cultura

Published

2021-12-03

How to Cite

Gonzales Sánchez, L. ., & Lira, L. . (2021). Bolivian television programming: A look at the processes of reproduction of culture. Social Communication Journal, 13(13), 63–95. https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2021131250

Issue

Section

FIRST PART: Original articles