Freirean pedagogy in virtual environments: towards a future with hope
DOI:
https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2021131255Keywords:
Virtual environments, distance education, historicity, complexity and relational process, Paulo FreireAbstract
This presentation arises from the concern to recover and revalue the Latin American pedagogical culture, in which the validity of Paulo Freire’s thought and action is highlighted. We aim to reflect on the transcendence that Freire pedagogy has today and how it can take a new breath by taking advantage of the scientific and technological advances of telecommunications and digitalization processes that help us facilitate virtual educational environments. Freire did not lose sight of those contribuitions, as it is stated in this dissertation. We follow Freire’s recommendation that one way to follow him is not to follow him.
Downloads
References
Calvo, C. (2012). Del mapa escolar al territorio educativo: diseñando la escuela desde la educación (5.a ed.). Universidad de La Serena.
Cortázar J. (2004). Rayuela (23.a ed.). Alfaguara. (Obra originalmente publicada en 1963).
Eliot, T. S. (s. f.). Choruses from “The rock” [Coros de La roca]. Poetry Nook https://www.poetrynook.com/poem/choruses-%C3%B4%C3%A7%C2%A3the-rock%C3%B4%C3%A7%C3%B8
Freire, P. (2002a). Educación y cambio (5.a ed.). Cuco. http://ibdigital.uib.es/greenstone/collect/cd2/index/assoc/az0009.dir/az0009.pdf (Obra originalmente publicada en 1976).
Freire, P. (2002b). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI Editores. (Obra originalmente publicada en 1993).
Gadotti, M. (con Akemi Yamasaki, A., Do Vale Gomes, A. M., Antunes Ciseski N., Mânfio, A. J., Maldonado, C. A., Torres, C. A., Prado Rojas, C., Chaves, E., Muniz dos Santos, E., Silva Barcelos, E., Cascino, F., Gutiérrez, F., Alves dos Santos, J. R., Romão, J. E., Do Vale Ferreira, M. J., Alves, M. L., Santos Graciani, M. S., Gomez, M. V., Osório Marques, M., … Esteves Garcia, W.). (2003) Perspectivas actuales de la educación. Siglo XXI Editores.
Gómez, M. V. (2000). Paulo Freire. Una re-lectura para pensar la informática en educación. La Tarea, (12), 86-91.
Gómez, M. V. (2015). Pedagogia da virtualidade: Redes, cultura digital e Educação [Pedagogía de la Virtualidad: Redes, cultura digital y educación.] Edições Loyola.
Gómez M. V., & Moreno Castañeda, M. (2021). Freire: aportes a la educación en red, abierta ya distancia, más allá de la covid-19. Virtus Educação.
Instituto de la Tecnología y la Cultura Andina-Amazonía. (28 de diciembre de 2011). Poemas de Eduardo Mitre. La Terrible Nostalgia. http://laterriblenostalgia.blogspot.com/2011/12/poemas-de-eduardo-mitre.html
Kohan, W. (2019). Paulo Freire mais do que nunca: Uma biografia filosófica [Paulo Freire más que nunca: Una biografía filosófica]. Vestígio.
Neruda, P. (17 de febrero de 2017). Contra el teléfono. Nexos. https://poemas. nexos.com.mx/contra-el-telefono/
Quintana Zalazar, E. (2021). Aprender y enseñar ciencias sociales en entornos híbridos [Actividad de taller]. Universidad de Guadalajara.
Santos, J. A., Dos Santos Bernardi, L. T. M., & Bonifaz, R. (2018). TIC en la educación: ¿neutralidad o políticas pedagógicas? Un abordaje desde la pedagogía de Paulo Freire. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(1), 92-104. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6566737
Torres, R. M. (2007). Los múltiples Paulos Freire. Revista Interamericana de Educación de adultos, 29, 119-124. https://www.redalyc.org/pdf/4575/457545100006.pdf
Virtus Educação. (12 de julio de 2018). Encontro entre educadores - Educator’s meeting - Lutgardes Costa Freire - Parte 4 [Encuentro entre educadores – Encuentro de educadores – Lutgardes Costa Freire – Parte 4] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=AhDDcYML6Vs
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal de Comunicación Social
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.