Freirean pedagogy in virtual environments: towards a future with hope

Authors

  • Manuel Moreno Castañeda Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2021131255

Keywords:

Virtual environments, distance education, historicity, complexity and relational process, Paulo Freire

Abstract

This presentation arises from the concern to recover and revalue the Latin American pedagogical culture, in which the validity of Paulo Freire’s thought and action is highlighted. We aim to reflect on the transcendence that Freire pedagogy has today and how it can take a new breath by taking advantage of the scientific and technological advances of telecommunications and digitalization processes that help us facilitate virtual educational environments. Freire did not lose sight of those contribuitions, as it is stated in this dissertation. We follow Freire’s recommendation that one way to follow him is not to follow him.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manuel Moreno Castañeda, Universidad de Guadalajara

Jubilado desde 2016. Doctor en educación y exrector del Sistema de Universidad Virtual de la Universidad de Guadalajara. México.

References

Calvo, C. (2012). Del mapa escolar al territorio educativo: diseñando la escuela desde la educación (5.a ed.). Universidad de La Serena.

Cortázar J. (2004). Rayuela (23.a ed.). Alfaguara. (Obra originalmente publicada en 1963).

Eliot, T. S. (s. f.). Choruses from “The rock” [Coros de La roca]. Poetry Nook https://www.poetrynook.com/poem/choruses-%C3%B4%C3%A7%C2%A3the-rock%C3%B4%C3%A7%C3%B8

Freire, P. (2002a). Educación y cambio (5.a ed.). Cuco. http://ibdigital.uib.es/greenstone/collect/cd2/index/assoc/az0009.dir/az0009.pdf (Obra originalmente publicada en 1976).

Freire, P. (2002b). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI Editores. (Obra originalmente publicada en 1993).

Gadotti, M. (con Akemi Yamasaki, A., Do Vale Gomes, A. M., Antunes Ciseski N., Mânfio, A. J., Maldonado, C. A., Torres, C. A., Prado Rojas, C., Chaves, E., Muniz dos Santos, E., Silva Barcelos, E., Cascino, F., Gutiérrez, F., Alves dos Santos, J. R., Romão, J. E., Do Vale Ferreira, M. J., Alves, M. L., Santos Graciani, M. S., Gomez, M. V., Osório Marques, M., … Esteves Garcia, W.). (2003) Perspectivas actuales de la educación. Siglo XXI Editores.

Gómez, M. V. (2000). Paulo Freire. Una re-lectura para pensar la informática en educación. La Tarea, (12), 86-91.

Gómez, M. V. (2015). Pedagogia da virtualidade: Redes, cultura digital e Educação [Pedagogía de la Virtualidad: Redes, cultura digital y educación.] Edições Loyola.

Gómez M. V., & Moreno Castañeda, M. (2021). Freire: aportes a la educación en red, abierta ya distancia, más allá de la covid-19. Virtus Educação.

Instituto de la Tecnología y la Cultura Andina-Amazonía. (28 de diciembre de 2011). Poemas de Eduardo Mitre. La Terrible Nostalgia. http://laterriblenostalgia.blogspot.com/2011/12/poemas-de-eduardo-mitre.html

Kohan, W. (2019). Paulo Freire mais do que nunca: Uma biografia filosófica [Paulo Freire más que nunca: Una biografía filosófica]. Vestígio.

Neruda, P. (17 de febrero de 2017). Contra el teléfono. Nexos. https://poemas. nexos.com.mx/contra-el-telefono/

Quintana Zalazar, E. (2021). Aprender y enseñar ciencias sociales en entornos híbridos [Actividad de taller]. Universidad de Guadalajara.

Santos, J. A., Dos Santos Bernardi, L. T. M., & Bonifaz, R. (2018). TIC en la educación: ¿neutralidad o políticas pedagógicas? Un abordaje desde la pedagogía de Paulo Freire. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(1), 92-104. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6566737

Torres, R. M. (2007). Los múltiples Paulos Freire. Revista Interamericana de Educación de adultos, 29, 119-124. https://www.redalyc.org/pdf/4575/457545100006.pdf

Virtus Educação. (12 de julio de 2018). Encontro entre educadores - Educator’s meeting - Lutgardes Costa Freire - Parte 4 [Encuentro entre educadores – Encuentro de educadores – Lutgardes Costa Freire – Parte 4] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=AhDDcYML6Vs

La pedagogía freiriana en ambientes virtuales: hacia un futuro con esperanza

Published

2021-12-03

How to Cite

Moreno Castañeda, M. (2021). Freirean pedagogy in virtual environments: towards a future with hope. Social Communication Journal, 13(13), 131–154. https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2021131255