Woven of textualities: Catalina de Erauso, a Bolivian Modernist Literature character
DOI:
https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023161281Keywords:
Bolivian literature, Hispanoamerican Modernism, Alberto de Villegas, Catalina de Erauso, representations, womenAbstract
The article seeks to be a gateway to the literature of Bolivian writer Alberto de Villegas and the strategies he used to insert his book Sombras de mujeres into the literary tradition of Modernism through different representations of the feminine. To explore this, the research takes the short tale about Catalina de Erauso, an enigmatic character in the colonial and modern history of America and Europe. The article focuses on the ways in which the author/narrator is linked to a tradition of writers and systems of representations that goes from the Baroque to the genre of tradition in nineteenth-century America.
Downloads
References
Acosta, A. (1981). Conflictos sociales y políticos en el sur peruano (Puno, La Paz, Laicacota, 1660-1665). Primeras Jornadas de Andalucía y América, 2, 27-52.
Agamben, G. (2008). ¿Qué es lo contemporáneo? (A. Pennisi, Trad.). 19 Bienal de Arte Paiz. https://19bienal.fundacionpaiz.org.gt/wp-content/uploads/2014/02/agamben-que-es-lo-contemporaneo.pdf
Andrés, G. (2015). Construcciones autobiográficas y relaciones de sucesos sobre la Monja alférez Catalina de Erauso. En J. García López y S. Boadas (Eds.), Las relaciones de sucesos en los cambios políticos y sociales de la Europa Moderna. Studia Aurea Monográfica (pp. 163-173). Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.
Arana Caballero, R. (2015). El vestido como signo de identidad de la mujer. Anduli, 14, 151-170. DOI: https://doi.org/10.12795/anduli.2015.i14.09
Aranzaes, N. (1915). Diccionario histórico del departamento de La Paz. Casa Editora y Talleres gráficos La Prensa.
Areta Marigó, G. (1999). El barroco y máscaras: Vida y sucesos de la Monja Alférez. Anuario de Estudios Americanos, 56(1), 241-252. https://doi.org/10.3989/aeamer.1999.v56.i1.295 DOI: https://doi.org/10.3989/aeamer.1999.v56.i1.295
Arjona, J. H. (1937). El disfraz varonil en Lope de Vega. Bulletin Hispanique, 39, 120-145. Bravo Villasante, C. (1988). La mujer vestida de hombre en el teatro español (siglos XVI-XVIII). Mayo de Oro. DOI: https://doi.org/10.3406/hispa.1937.2762
Brusiloff, P. (2013). Alberto de Villegas y la decadencia señorial. En P. Brusiloff, A. R. Prada, O. Rocha, F. Vargas (Eds.), Alberto de Villegas. Estudios y antología (pp. 87-122). Plural Editores, Carrera de Literatura de la Universidad Mayor de San Andrés, Instituto de Estudios Bolivianos, Instituto de Investigaciones Literarias.
Brusiloff, P., A. R. Prada, O. Rocha, F. Vargas (2013). Alberto de Villegas. Estudios y antología. Plural Editores, Carrera de Literatura de la Universidad Mayor de San Andrés, Instituto de Estudios Bolivianos, Instituto de Investigaciones Literarias.
Calderón de la Barca, P. (1994). La vida es sueño. Texido.
Carilla, E. (1958). El romanticismo en la América hispánica. Gredos.
Castro Morales, B. (2000). Catalina de Erauso, la monja amazona. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 26(52), 227-242. https://doi.org/10.2307/4531130 DOI: https://doi.org/10.2307/4531130
Crespo, A. (1961). Historia de la ciudad de La Paz. Siglo XVII. Industrial Gráfica. Crespo, A. (1986). Tiempo contado. Universidad Mayor de San Andrés.
Crespo. A. (1989). Aproximación a Alberto de Villegas. Signo, 27, 198-203.
Curtius, E. R. (1995). Literatura europea y Edad Media Latina. Tomo 1. Fondo de Cultura Económica de España.
De Quincey, T. (1909). The Spanish Military Nun and Revolt of the Tartars. Claredon Press. (Obra originalmente publicada en 1847)
Deleuze, G. (1989). El pliegue. Paidós Ibérica.
Delgado, C. (1979). La Monja Alférez. En E. Núñez (Ed.), Tradiciones hispanoamericanas (89-92). Biblioteca Ayacucho.
Erauso, C. de (1829). Historia de la Monja Alférez, Doña Catalina de Erauso, escrita por ella misma, e ilustrada con notas y documentos por D. Joaquín María de Ferrer. Imprenta de Julio Didot.
Esteban, A. (2002). Introducción. En C. de Erauso, Historia de la Monja Alférez, Doña Catalina de Erauso, escrita por ella misma (pp. 11-80). Cátedra.
Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.
Heinich, N. (1996). États de femmes. L’identité féminine dans la fiction occidentale. Gallimard.
Inamoto, K. (1992). La mujer vestida de hombre en el teatro de Cervantes. Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America, 12(2), 137-43. https://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.1271 DOI: https://doi.org/10.3138/cervantes.12.2.137
Junot, L. (1834). Les femmes célèbres de tous les pays : leur vies et leurs portraits. Imprimerie de Lachevardiere.
Kirkpatrick, S. (2003). Mujer, modernismo y vanguardia en España: 1898-1931. Universitat de València.
Kristeva, J. (1997). Bajtin, la palabra, el diálogo y la novela. En D. Navarro (Ed.), Intertextualité. Francia en el origen de un término y el desarrollo de un concepto (pp. 1-24). Casa de las Américas.
Leduc, G. (2006). L’aventure du travestissement: Hannah Snell, femme soldat. En G. Leduc (Ed.), Travestissement féminin et liberté(s) (pp. 41-66). L’Harmattan.
Mariátegui, J. C. (1995). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. Biblioteca Ayacucho.
Merrin, S. (1999). Early Modern Women’s Writing and Sor Juana Inés de la Cruz. Vanderbilt University Press.
Molina, M. C. (2022). Escrituras y representaciones de lo femenino en Sombras de mujeres de Alberto de Villegas. Tesis de maestría. Universidad Mayor de San Andrés.
Narr, S. (2015). Le Saint Julien de Flaubert: une poétique du vitrail narrativisé. Les Dossiers du Grihl (1). DOI: https://doi.org/10.4000/dossiersgrihl.6447
Navia, M. (2016). Retratos de la monja alférez doña Catalina de Erauso. Revista Ciencia y Cultura 20(37), 163-181.
Ojeda, J. E. (2004). Montalvo y el modernismo hispanoamericano. Kipus. Revista Andina de Letras, 18, 81-96.
Palma, R. (1894). ¡A Iglesia me llamo! En Tradiciones peruanas. Tomo II (47-51). Montaner y Simón.
Prada, A. R. (2021). Hurgar en el olvido: Recientes políticas de rescate en la literatura boliviana. En E. Quintanilla (Ed.), Bolivia siglo XXI. De la República al Estado Plurinacional (pp. 547-575). Harvard Club de Bolivia.
Prudencio, R. (1936). El Dandysmo y la personalidad de Alberto de Villegas. En C. Pérez y J. F. Bedregal (Eds.), Alberto de Villegas. La Paz-1897 – Gran Chaco-1934 (pp. 46- 59). Imprenta artística.
Prudencio, R. (1970). Escritores del pasado. Alberto de Villegas. Un escritor paceño. Kollasuyo, 73, 101-114.
Ramos, J. (2009). Desencuentros de la modernidad en América Latina. Literatura y política en el siglo XIX. Fundación Editorial El perro y la rana.
Rocha, O. (2013). Alberto de Villegas y los llamados del pasado. En P. Brusiloff, A. R. Prada, O. Rocha, F. Vargas (Eds.), Alberto de Villegas. Estudios y antología (pp. 27- 54). Plural Editores, Carrera de Literatura de la Universidad Mayor de San Andrés, Instituto de Estudios Bolivianos, Instituto de Investigaciones Literarias.
Rodríguez Mansilla, F. (2010). “¡A Iglesia me llamo!”. La monja alférez y Ricardo Palma. Bulletin hispanique, 112(2), 805-819. https://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.1271 DOI: https://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.1271
Romera-Navarro, M. (1935). Las disfrazadas de varón en las comedias. En La preceptiva dramática de Lope de Vega (109-139). s.e.
Rotker, S. (1992). La invención de la crónica. Ediciones Letra Buena.
Ruiz, F. (2013). Barroco: esta obra, aquel concepto, ese periodo. Anclajes, XVII(1), 73-89. Rutter-Jensen, C. (2007). La transformación transatlántica de la monja alférez. Revista de Estudios Sociales, 28, 86-95. http://journals.openedition.org/revestudsoc/19355 DOI: https://doi.org/10.7440/res28.2007.05
Segas, L. (2015). Más allá de los problemas de género(s): El enigma del reconocimiento de la Monja Alférez a partir del relato ‘trans’ de la Historia de la Monja Alférez (1625). Studia Aurea: Revista de Literatura Española y Teoría Literaria del Renacimiento y Siglo de Oro (9), 203-240. https://doi.org/10.5565/rev/studiaaurea.171 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/studiaaurea.171
Sotomayor, I. (1951). Catalina de Erauso y Villegas. El Diario, 11 de noviembre.
Sotomayor, I. (1957). Catalina de Erauso y su novelesca vinculación con Nueva Toledo. Revista Municipal de Cultura Khana, 40, 244-250.
Steinberg, S. (2001). La confusion des sexes. Le travestissement de la Renaissance à la Révolution. Fayard. DOI: https://doi.org/10.2307/4144166
Valencia Vega, A. (1977). Antonio Gallardo “El Philinco”. Apertura de la rebeldía mestiza en la colonia. Juventud.
Villegas, A. de. (1925). La campana de plata. Interpretación mística de Potosí. Editorial Renacimiento.
Villegas, A. de (1928). Memorias del Mala-Bar. Editorial López.
Villegas, A. de (1936). Gualamba. En C. Pérez y J. F. Bedregal (Eds.), Alberto de Villegas. La Paz-1897 – Gran Chaco- 1934. Imprenta artística.
Villegas, A. de (2018). Sombras de mujeres. M. C. Molina Ergueta y A. R. Prada (Eds.). Fondo Editorial Municipal Pensamiento Paceño. (Obra originalmente publicada en 1929)
Villegas, A. de (s. f.). Monografía? de La Paz [Legajo mecanografiado]. Fondo “Alberto de Villegas” (caja 1), Archivo de La Paz.
Wiethüchter, B. (2003). Hacia una historia crítica de la literatura en Bolivia. Tomo 1. La Paz: Fundación PIEB.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal de Comunicación Social
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.