Movie in the Classroom: Exploration with Teachers from Schools in Lima
DOI:
https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023161282Keywords:
Cinema, didactic resource, teachers, curricular integration, active learning, PeruAbstract
The use of cinema as a didactic resource in schools has a long-standing history, although its presence is not yet legitimized in the formal education system in Peru. Among other identified uses in the literature, cinema can be employed to generate debate, introduce or conclude topics, and motivate students. This article examines the experience and perception of teachers from private schools in Metropolitan Lima regarding the use and significance of cinema in the educational context. Employing a qualitative approach, the contents of eight semi-structured interviews with teachers from various subjects who incorporate cinema in their classrooms were analyzed. The findings reveal that the integration of cinema stems from individual initiative and self-directed learning. Additionally, teaching patterns were identified, such as specific objectives and the predominance of feature films in Humanities courses. The ease with which students navigate audiovisual environments presents an opportunity to integrate media into the school setting.
Downloads
References
Alonso, M. L., & Pereira, M. C. (2000). El cine como medio-recurso para la educación en valores. Un enfoque teórico y tecnológico. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 5(2), 127-147. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2714424
Amar Rodríguez, V. (2003). Comprender y disfrutar el cine. La gran pantalla como recurso educativo. Grupo Comunicar Ediciones.
Ambròs A., & Breu, R. (2007). Cine y educación: El cine en el aula de primaria y secundaria. Editorial Grao.
August, B. (Director). (1998). Les Misérables [Los Miserables] [Película]. Mandalay Entertainment; TriStar Pictures.
Bergala, A. (2007). La hipótesis del cine: Pequeño tratado sobre la transmisión del cine a la escuela y fuera de ella. Laertes.
Bondarchuk, F. (2013). Stalingrad [Stalingrado] [Película]. Art Pictures Studio; Non-Stop Productions.
Bonilla, J., Loscertales, F., & Páez, M. (2012). Educación en valores a través del cine (Un método para estudiantes de secundaria obligatoria). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (41), 117-131.
Bonilla, J. (2005). El cine y los valores educativos. A la búsqueda de una herramienta eficaz de formación. Pixel- Bit. Revista de Medios y Educación, (26), 39-54.
Bulger, M., & Davison, P. (2018). The Promises, Challenges and Futures of Media Literacy [Las promesas, desafíos y futuros de la alfabetización mediática]. Journal of Media Literacy Education, 10(1), 1-21. DOI: https://doi.org/10.23860/JMLE-2018-10-1-1
Bustos, P. (septiembre de 2010). El cine como herramienta eficaz para un aprendizaje concreto, activo y reflexivo: una experiencia en Aula [Conferencia]. Congreso Iberoamericano de Educación: Metas 2021, Buenos Aires, Argentina.
Eslava, J. (2020). Mirador de ilusiones. Cuaderno de cine para la educación escolar. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
Falcón, L., & Díaz-Aguado, M. J. (2014). Relatos audiovisuales de ficción sobre la identidad adolescente en contextos escolares. Comunicar, 42(21), 147-155. DOI: https://doi.org/10.3916/C42-2014-14
Ford, J. (Director). (1940). The Grapes of Wrath [Viñas de ira] [Película]. 20th Century Studios.
García Raffi, J., & Jardón, P. (2018). El cine como herramienta pedagógica para fomentar la reflexión crítica en el aula. EARI, (9), 248-252. DOI: https://doi.org/10.7203/eari.9.12987
Grupo Educación al Futuro. (2020). Ranking de los 50 colegios más caros de Lima. Guía de Colegios. https://noticias.rse.pe/el-ranking-de-los-50-colegios-privados-mas-caros-de-lima/
Gutiérrez, E. (2020). La apreciación del cine como herramienta didáctica y los estilos de aprendizaje en los estudiantes de Comunicación de una institución educativa superior universitaria pública de Lima durante el periodo 2019-II [Tesis de maestría, Universidad Tecnológicadel Perú]. Repositorio Institucional UTP. https://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/3293
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2017). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill. DOI: https://doi.org/10.18041/978-958-8981-45-1
Hirschbiegel, O. (2004). Der Untergang [La caída] [Documental]. Newmarket Capital Group.
Hugo, V. (2021). Los miserables. Penguin Clásicos. (Obra originalmente publicada en 1862)
Instituto Peruano de Economía (14 de noviembre de 2019). Escuelas públicas no tienen agua ni electricidad. La Nación. https://www.ipe.org.pe/portal/escuelas-publicas-no-tienen-agua-ni-electricidad/
Ley de Cinematografía peruana, N.º 26370. (23 de octubre de 1994).
Lombardi, F. (Director). (1985). La ciudad y los perros [Película]. Inka Films S. A. Madden, J. (1998). (Shakespeare in love [Shakespeare apasionado] [Película]. Miramax Films; Universal Pictures.
Marín Díaz, V., González López, I., & Cabero Almenara, J. (2009). Posibilidades didácticas del cine en la etapa primaria. La edad de hielo entra en las aulas. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (30), a123. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2009.30.446
Mateus, J. C. (2017). Las teleseries también educan. Una defensa de las ficciones televisivas como dispositivos de aprendizaje. En G. Cappello (Ed.), Ficciones cercanas. Televisión, narración y espíritu de los tiempos. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
Mateus, J. C., & Suárez-Guerrero, C. (2017). La competencia TIC en el nuevo currículo peruano desde la perspecti a de la educación mediáti a. Edmeti , 6(2), 129-147. DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.6908
Mateus, J. C. (2022). Educación mediática. Emergencia y urgencia de un aprendizaje pendiente. Fondo editorial de la Universidad de Lima.
Ministerio de Educación. (2016). Currículo Nacional de la Educación Básica.
Moffet, J. (Director). (2001). Conspiracy Theory: Did We Land on the Moon? [Teoría de la conspiración: ¿Aterrizamos en la Luna?] [Documental]. Nash Entertainment.
Mujika, J., & Gaintza, Z. (2021). El cine como herramienta didáctica en la escuela inclusiva. Didacticae, (9), 157- 171. DOI: https://doi.org/10.1344/did.2021.9.157-171
Núñez-Gómez, P., Cutillas-Navarro, M., & Álvarez-Flores, E. (2020). Cine como herramienta de aprendizaje creativo en educación primaria. Estudios Sobre Educación, (38), 233-251. DOI: https://doi.org/10.15581/004.38.233-251
Pérez, R. (2010). Cine y educación: explotación didáctica y algunas experiencias educativas. II Congrés Internacional de Didáctiques 2010, 1-6. http://www2.udg.edu/portals/3/didactiques2010/guiacdii/ACABADES%20FINALS/111.pdf
Qualia (2018). Guía orientadora para el espacio de cine del colegio Qualia Alternativa Educativa. Versión 2018.
Radford, M. (Director). (1994). Il postino [El cartero] [Película]. Cecchi Gori Group; Medusa Film.
Rodríguez, C. (2019). El cine como herramienta pedagógica: comprensión del fortalecimiento del espacio de cine en el colegio Qualia [Tesis de maestría, Universidad de Los Andes]. Repositorio institucional de la Universidad de Los Andes. https://repositorio.uniandes.edu.co/handle/1992/44001
Ruiz Vallejos, F. (1995). Cine, educación y valores. Educación, 4(8), 197-200. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5099. DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.199502.008
Shadyac, T. (Director). (1998). Patch Adams [Película]. Universal Pictures.
UNESCO (1982). Declaración de Grünwald sobre la Educación Relativa a los medios de comunicación.
UNESCO (2011). Media and Information Literacy Curriculum for Teachers. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000192971_eng.
UNESCO (2021). Ciudadanía alfabetizada en medios e información: pensar críticamente, hacer clic sabiamente. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385119
Vargas Llosa, M. (1963). La ciudad y los perros. Seix Barral.
Wachowski, L., & Wachowski, L. (Director). (1999). The Matrix [Matrix] [Película]. Village Roadshow Pictures; Silver Pictures.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal de Comunicación Social
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.