Snapchat, resistance in Facebook parental control
DOI:
https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023161283Keywords:
Facebook, Snapchat, parental control, generation “z”, generation “x”Abstract
The research question is: What makes Snapchat a social network of resistance to parental control/ monitoring exercised on Facebook in terms of content production? The theoretical approach considers the theories of Selective Reality, Sensation of Risk, Discipline and Liquid Surveillance. The study uses a mixed methodology, based on an abductive research strategy, using survey techniques, semi-structured observation, semi-structured interview and focus groups, which allowed describing the social networks in question, the behaviors of those who use them and the Gen Z migration from Facebook to Snapchat.
Downloads
References
Bauman, Z., & Lyon, D. (2013). Vigilancia Líquida. Paidós.
BBC News Mundo. (2018). ¿Es Facebook para mayores? ¿Por qué los más jóvenes prefieren Instagram y Snapchat? https://www.bbc.com/mundo/noticias-43046214
Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós.
Flores Baldiviezo, L. (2020). Snapchat, la primera red social de resistencia a un control y vigilancia parental ejercida en Facebook [Tesis de licenciatura, Universidad Católica Boliviana “San Pablo”].
Foucault, M. (2003). Vigilar y Castigar. Siglo XXI.
Guachalla, S. (2018). ¿Por qué las marcas deberían estar en Snapchat? Yi Min Shum Xie. https://yiminshum.com/marcas-deben-estar-snapchat/
Hall, S., & Jefferson, T. (2014). Rituales de resistencia, subculturas juveniles en la Gran Bretaña de postguerra. Traficante de sueños.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de investigación. McGraw Hill.
Loayza, R., & Peres, G. (2016). Repensando la investigación en ciencias sociales. Guía de trabajos de grado para comunicadores sociales. Universidad Católica Boliviana “San Pablo”; Plural.
Millán, V. (2022). Snapchat va camino de la nada: de nueva reina de las redes a empresa sin rumbo. Hipertextual. https://hipertextual.com/2022/09/snapchat-caida
Mazo, E. (2016). Los jóvenes huyen de Facebook: ahora prefieren Instagram y Twitter. Expansión. https://www.expansion.com/empresas/tecnologia/2016/01/16/568e39c7ca474109338b4625.html
Villanueva Mansilla, E. (2010). Vida digital: la tecnología en el centro de lo cotidiano. Pontificia Universidad Católica del Perú. DOI: https://doi.org/10.18800/9789972429330
Zamarrón, I. (2022). Éxodo en Facebook: la generación “z” deja la red social para irse a TikTok. TúDecides. https://www.tudecides.com.mx/noticias/empresas/exodo-en-facebook-la-generacion-z-deja-la-red-social-para-irse-a-tiktok.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal de Comunicación Social
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.