Discipline and militarization in educational institutions in Bolivia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023161286

Keywords:

Education in Bolivia, national identity, military discipline, civic rites, school parade, civic hour, physical education class, Michel Foucault

Abstract

This paper focuses on analyze the disciplinary techniques and the military influence in the Bolivian school. For this, three specific rites within school life are examined: the parade, the civic hour and the physical education classes. The essay is based on the experience of three former students from three private educational units located in residential neighborhoods of the city of La Paz, Bolivia. Based on the testimonies, an analysis of research carried out on student life, the construction of civic rites and military pedagogy with respect to the body of students is carried out. On this basis, it is possible to observe a symbolic structural violence exerted on the students; the rites studied are mechanisms of control, discipline and submission that include techniques of military origin.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mateo Gonzales Montaño, Universidad Católica Boliviana

Universidad Católica Boliviana “San Pablo” Sede La Paz

References

Barrera Duque, C., Osorio Rodriguez, D. S., & Hernández León, V. J. (2013). La Jota Chocoana como estrategia didáctica en la clase de Educación Física para el fortalecimiento del orden y atención en los niños de 301 en el colegio I.E.D Bolivia Rodolfo Llinas. Universidad Libre. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/7685/BarreraDuqueCamilo2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bridikhina, E. (2009). Fiesta cívica. Construcción de lo cívico y políticas festivas Eugenia

Bridikhina (Coord.). Universidad Mayor de San Andrés, Instituto de Estudios Bolivianos.

Carretero, M. (2001). La construcción de una identidad nacional. Cuadernos de Pedagogía (308), pp. 52-56.: https://www.researchgate.net/profile/Mario-Carretero-2/publication/39147982_La_construccion_de_una_identidad_nacional/links/0f3175328cf4388667000000/La-construccion-de-una-identidad-nacional.pdf

Constitución Política del Estado [CPE]. Art. 10. I. Enero de 2009 (Bolivia).

Cubides Cipagauta, H. (2006). Foucault y el sujeto político: ética del cuidado de sí. Siglo del Hombre editores.

Foucault, M. (1975). Vigilar y Castigar. Siglo Veintiuno editores.

Martinez, F. (2013). Introducción. Estudios Bolivianos, 19, 13-15. https://repositorio.umsa.bo/handle/123456789/12360

Osuna, C. (2016). Entre desfiles y wiphalas: escuela y construcción de ciudadanía en Bolivia. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 71(1), pp. 269-290. 10.3989/rdtp.2016.01.011 DOI: https://doi.org/10.3989/rdtp.2016.01.011

Pedraza Gómez, Z., (2008). De la educación física y el uso de sí: ejercicios estéticopolíticos de la cultura somática moderna. Movimento, 14(2), 13-37. https://www.redalyc.org/pdf/1153/115315219002.pdf DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.3042

Peres Cajías, G. (2017). La comunidad imaginada del mar perdido: Reflexiones sobre la construcción de la identidad boliviana. Revista de Estudios Bolivianos, 26, 165-180. https://www.ieb.edu.bo/images/pdf-revistas/Est.%20Bol.%2026.pdf

Rodríguez, M. E. (2014). El poder que se practica, analizado desde Michel Foucault, en la enseñanza de la matemática. Praxis Educativa ReDIE, 5(9), 7-24. https://doi.org/10.5281/ZENODO.3716198

Romero-Chouza, Ó., Lago-Ballesteros, J., Toja-Reboredo, B., & González-Valeiro, M. (2020). Propósitos de la Educación Física en Educación Secundaria: revisión bibliográfica. Retos, 40, 305-316. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.80843 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.80843

Torrebadella Flix, X. (2015). Los batallones españoles infantiles en la Educación Física española (1890-1931). Revista Observatorio del Deporte, 1(1), pp. 32-70. https://www.revistaobservatoriodeldeporte.cl/index.php/odep/article/view/31

Disciplina y militarización en instituciones educativas en Bolivia

Published

2023-07-31

How to Cite

Gonzales Montaño, M. (2023). Discipline and militarization in educational institutions in Bolivia. Social Communication Journal, 11(16), 157–172. https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023161286

Issue

Section

Ensayos y otras contribuciones