Discipline and militarization in educational institutions in Bolivia
DOI:
https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023161286Keywords:
Education in Bolivia, national identity, military discipline, civic rites, school parade, civic hour, physical education class, Michel FoucaultAbstract
This paper focuses on analyze the disciplinary techniques and the military influence in the Bolivian school. For this, three specific rites within school life are examined: the parade, the civic hour and the physical education classes. The essay is based on the experience of three former students from three private educational units located in residential neighborhoods of the city of La Paz, Bolivia. Based on the testimonies, an analysis of research carried out on student life, the construction of civic rites and military pedagogy with respect to the body of students is carried out. On this basis, it is possible to observe a symbolic structural violence exerted on the students; the rites studied are mechanisms of control, discipline and submission that include techniques of military origin.
Downloads
References
Barrera Duque, C., Osorio Rodriguez, D. S., & Hernández León, V. J. (2013). La Jota Chocoana como estrategia didáctica en la clase de Educación Física para el fortalecimiento del orden y atención en los niños de 301 en el colegio I.E.D Bolivia Rodolfo Llinas. Universidad Libre. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/7685/BarreraDuqueCamilo2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bridikhina, E. (2009). Fiesta cívica. Construcción de lo cívico y políticas festivas Eugenia
Bridikhina (Coord.). Universidad Mayor de San Andrés, Instituto de Estudios Bolivianos.
Carretero, M. (2001). La construcción de una identidad nacional. Cuadernos de Pedagogía (308), pp. 52-56.: https://www.researchgate.net/profile/Mario-Carretero-2/publication/39147982_La_construccion_de_una_identidad_nacional/links/0f3175328cf4388667000000/La-construccion-de-una-identidad-nacional.pdf
Constitución Política del Estado [CPE]. Art. 10. I. Enero de 2009 (Bolivia).
Cubides Cipagauta, H. (2006). Foucault y el sujeto político: ética del cuidado de sí. Siglo del Hombre editores.
Foucault, M. (1975). Vigilar y Castigar. Siglo Veintiuno editores.
Martinez, F. (2013). Introducción. Estudios Bolivianos, 19, 13-15. https://repositorio.umsa.bo/handle/123456789/12360
Osuna, C. (2016). Entre desfiles y wiphalas: escuela y construcción de ciudadanía en Bolivia. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 71(1), pp. 269-290. 10.3989/rdtp.2016.01.011 DOI: https://doi.org/10.3989/rdtp.2016.01.011
Pedraza Gómez, Z., (2008). De la educación física y el uso de sí: ejercicios estéticopolíticos de la cultura somática moderna. Movimento, 14(2), 13-37. https://www.redalyc.org/pdf/1153/115315219002.pdf DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.3042
Peres Cajías, G. (2017). La comunidad imaginada del mar perdido: Reflexiones sobre la construcción de la identidad boliviana. Revista de Estudios Bolivianos, 26, 165-180. https://www.ieb.edu.bo/images/pdf-revistas/Est.%20Bol.%2026.pdf
Rodríguez, M. E. (2014). El poder que se practica, analizado desde Michel Foucault, en la enseñanza de la matemática. Praxis Educativa ReDIE, 5(9), 7-24. https://doi.org/10.5281/ZENODO.3716198
Romero-Chouza, Ó., Lago-Ballesteros, J., Toja-Reboredo, B., & González-Valeiro, M. (2020). Propósitos de la Educación Física en Educación Secundaria: revisión bibliográfica. Retos, 40, 305-316. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.80843 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.80843
Torrebadella Flix, X. (2015). Los batallones españoles infantiles en la Educación Física española (1890-1931). Revista Observatorio del Deporte, 1(1), pp. 32-70. https://www.revistaobservatoriodeldeporte.cl/index.php/odep/article/view/31
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal de Comunicación Social
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.