Trends in Social Communication degree projects at UCB-La Paz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023171292

Keywords:

Meta-research, research in communication, thesis work, social communication in Bolivia, bibliometric studies, scientific production

Abstract

This article aims to determine the main characteristics of the degree work production in the Communication career at the Universidad Católica Boliviana “San Pablo” in La Paz (UCB-LP) from 2017 to 2021, considering the academic context and bibliometric indicators. For the first aspect, the technique of document review was used to analyze texts containing information about the institution and its members. For the second aspect, a content analysis was applied to 252 academic documents. It was revealed that the career adopts a transdisciplinary approach to communication and, despite offering different forms of degrees, the Traditional Thesis was the most chosen; this may be due to the fact that there are a greater number of subjects within the research area compared to the others, making students feel more prepared for this modality, and there is also the possibility of publishing thesis, which represents a stimulus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stefanie Díez de Medina Rojas, Universidad Católica Boliviana

Docente de las asignaturas de Seminarios de Grado I y II de la Carrera de Comunicación Social de la Universidad Católica “San Pablo” Sede La Paz, La Paz, Bolivia. 

Pamela Arteaga Arancibia, Universidad Católica Boliviana

Estudiante y miembro de la Sociedad Científica Estudiantil de la Carrera de Comunicación Social de la Universidad Católica “San Pablo” Sede La Paz, La Paz, Bolivia. Durante el diseño y aplicación de instrumentos de la investigación, se desenvolvió como presidenta de la Sociedad.

References

Abud, R.; Rojas, C., & Villarroel, H. (2005). Estado de la investigación en las carreras de Comunicación de Cochabamba. En E. Torrico (Coord.), El estado de la investigación de la comunicación en Bolivia (pp. 79-114). Azul Editores.

Ampuero, J., Cruz, F., Machicado, R., & Zapata, M. (2005). Situación de la investigación comunicacional en las carreras de Comunicación de la UPSA, NUR, UEB, UAGRM y UCB en Santa Cruz. En E. Torrico (Coord.), El estado de la investigación de la comunicación en Bolivia (pp. 129-170). Azul Editores.

Arroyave-Cabrera, J., & Gonzalez-Pardo, R. (2022). Investigación bibliométrica de comunicación en revistas científicas en América Latina (2009-2018). Comunicar, XXX(70), 85-96.

Caffarel-Serra, C. (2018). La metainvestigación en comunicación, una necesidad y una oportunidad. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (15), 293-295.

Carrera de Comunicación Social. (2022). Informe de Autoevaluación de la Carrera de Comunicación Social.

De las Heras-Pedrosa, C., Martel-Casado, T., & Jambrino-Maldonado, C. (septiembre de 2018). Análisis de las redes académicas y tendencias científicas de la comunicación en las universidades españolas. Revista Prisma Social, (22), 229-246.

Departamento de Comunicación Social. (2012). Diseño curricular de la Carrera de Comunicación Social (Plan de Estudios 2012-2016).

Escorcia Otalora, T. A. (2008). El análisis bibliométrico como herramienta para el seguimiento de publicaciones científicas, tesis y trabajos de grado [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio de la Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/8212/tesis209.pdf

Fuentes Navarro, R. (1998). La emergencia de un campo académico: continuidad utópica y estructuración científica de la investigación de la comunicación en México. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO); Universidad de Guadalajara.

Giménez-Toledo, E., & Jiménez-Contreras, E. (2013). Los agujeros negros de la comunicación: Comunicación científica y metainvestigación. Comunicar, XXI(41), 10-13.

Gómez-Escalonilla, G. (2021). Métodos y técnicas de investigación utilizados en los estudios sobre comunicación en España. Revista Mediterránea de Comunicación, 12(1), 115-127.

Hernández Barbosa, R., Patricia Orjuela, C., Cabrera Paz, J., & Cabrera González, L. M. (mayo-agosto de 2015). Sistematización trabajos de grado: propuesta investigativa para la reconstrucción de rutas de conocimiento. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(2), 1-20.

Loayza, R., & Peres-Cajías, G. (2016). Repensando la investigación en Ciencias Sociales. Guía metodológica para la elaboración de trabajos de grado. Plural editores.

Lozano-Ascencio, C., Gaitán-Moya, J. A., Caffarel-Serra, C., & Piñuel-Raigada, J. L. (2020). Una década de investigación universitaria sobre Comunicación en España, 2007-2018. Profesional de la información, 29(4), 1-16.

Mainardes, J. (noviembre-diciembre de 2018). Meta-research in the field of education policy: conceptual and methodological elements [Metainvestigación en el campo de la política educativa: elementos conceptuales y metodológicos]. Educar em Revista, 34(72), 303-319.

Pacheco Silva, C., Johnson Barella, D., & Henríquez Ayala, M. (2014). Temáticas, metodologías y autorías en revistas de acceso abierto de Chile, Argentina, Brasil, Colombia y México. Perspectivas de la Comunicación, 7(2), 7-20.

Pereira, J. M., & Burbano, L. (enero-junio de 2002). Educación superior e investigación en comunicación en Colombia. Escribanía, (8), 81-92.

Silva Echeto, V., & De San Eugenio Vela, J. (septiembre de 2014). La investigación en Comunicación ante una encrucijada: de la teoría de los campos a la diseminación y diversidad gnoseológica. Estudio inicial comparado entre España, Brasil y Chile. Palabra Clave, 17(3), 803-827.

Torrico, E. (Coord.). (2005). El estado de la investigación de la comunicación en Bolivia. Azul Editores.

Valencia Thompson, F. J. (2015). Tendencias teórico-metodológicas en las tesis (2006- 2012) de la Maestría en Comunicación de la Ciencia y la Cultura. En E. Solís Hernández & R. Domínguez Cortina, Memorias XXVII Encuentro Nacional de la AMIC, Querétaro, Querétaro. Historias y aportes sociales de la investigación de la comunicación en México: ¿Cuáles son los acuerdos mínimos del núcleo disciplinario? (pp. 1200-1212). Universidad Autónoma de Queretaro; Asociación Mexicana de Investigadores de la Comunicación.

Vega Chuquimia, A. K. (noviembre de 2012). Tendencias en el ensayo científico en la revista Punto Cero (1995-2010). Punto Cero, 17(25), 17-26.

Tendencias en los trabajos de titulación de Comunicación Social de la UCB-La Paz

Published

2023-12-22

How to Cite

Díez de Medina Rojas S., & Arteaga Arancibia, P. (2023). Trends in Social Communication degree projects at UCB-La Paz. Social Communication Journal, (17), 13–44. https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023171292