Cartographies: A Tool for Identifying Racism in Secondary Education in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2024191314

Keywords:

Racism, social cartography, basic education, coexistence, discrimination, México City

Abstract

This research uses social cartography as a methodological tool to make racism visible in the school environment of a secondary school in Mexico. Through a participatory workshop, students identified the spaces where they have witnessed or experienced racist situations, allowing them to identify various patterns in daily school life. The study reveals how racist attitudes, both subtle and explicit, are manifested in different places in the school, contributing to their normalization. The results offer a critical vision on the relationship between the school space and the perpetuation of racist dynamics among students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Salvador Madrid, Universidad Pedagógica Nacional, Ciudad de México, México

Salvador Madrid

Licenciado en Sociología de la educación y Maestro en Gestión de la Convivencia en la Escuela: Violencia, derechos humanos y cultura de paz ambas por la Universidad Pedagógica Nacional. Ha trabajado en proyectos de investigación relacionados a la acción afirmativa, interculturalidad, racismo, y desigualdades en el ámbito educativo. Actualmente es Doctorante del programa institucional en educación del Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente (ITESO)  y es parte del equipo ganador del 2do Concurso de Investigación Sobre discriminación en la Ciudad de México del Consejo para Prevenir y Eliminar la Discriminación de la Ciudad de México (COPRED) con el proyecto. "Condiciones de Educabilidad en Estudiantes de Educación Superior".

References

Aguilar, J. (2012). Diferencia racial en docentes de educación básica de Tijuana y Tecate. Un estudio exploratorio. Culturales, 8(15), 47–80. https://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/129

Barragán. A. (2018). Cartografía social: lenguaje creativo para la investigación cualitativa. Sociedad y Economía, (36). https://www.redalyc.org/journal/996/99660272008/html/

Cuevas, L. (2003). Pueblos, voces e imágenes de los Andes. Presente y Pasado, 8(16), 89-105. http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/22943/cuevas_luis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cuevas, L. (2016). La organización anarquista del espacio. Terra Brasilis, (7). http://journals.openedition.org/terrabrasilis/1802

Diez-Tetamanti, J. & Rocha, E. (2016). Cartografía social aplicada a la intervención social en barrio Dunas, Pelotas, Brasil. Revista Geográfica de América Central, 2(57), 97- 128. DOI: https://doi.org/10.15359/rgac.57-2.4

Grosfoguel, R. (2012). El concepto de racismo en Michel Foucault y Franz Fannon: ¿Teorizar desde la zona del ser o desde la zona del no ser? Tabula Rasa, (16), 79- 102. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.112

https://www.revistatabularasa.org/numero16/el-concepto-de-racismo-en-michel-foucault-y-frantz-fanon-teorizar-desde-la-zona-del-ser-o-desde-la-zona-del-no-ser/

Gómez, M. (2024). Racismo y minorización en la educación primaria. Análisis de la racialización en la distribución de derechos [Tesis de Doctorado, Universidad Pedagógica Nacional].

Heidegger, M. (1971). Poetry, language, thought [Poesía, lenguaje, pensamiento]. Harper Perennial. https://www.fadu.edu.uy/estetica-diseno-ii/files/2013/05/Heidegger-Construir-Habitar-Pensar1.pdf

Mato, D. (2023). Contextualizar y desagregar la idea de “racismo estructural” para erradicar el racismo en la educación superior. En G. Czarny, C. Navia, S. Velasquez & G. Salinas (Coords.), Racismos y educación superior en Indo-Afro-Latinoamérica (pp. 337-366). Universidad PedagógicaNacional; CLACSO. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/248908/1/Racismos-educacion-superior.pdf

Menéndez, E. (2017). Los racismos son eternos, pero los racistas no. UNAM. https://www.nacionmulticultural.unam.mx/portal/pdf/publicaciones_novedades_editoriales/libro_racismos_eternos_racistas_no.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/puic.9786070293078p.2017

Mullings, L. (2013). Interrogando el racismo: hacia una antropología antirracista. Revista CS, (12), 325-375. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5150409 DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i12.1683

Navia, C., & Czarny, G. (2024). Racismo en educación superior: Tensiones y posicionamientos éticos. Sinéctica, (62). https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2024)0062-017 DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2024)0062-017

Segato, R. (2013). La pedagogía de la crueldad: rumbo a la reforma moral del mundo. Desacatos. Revista de Antropología Social, (42), 143-152.

Velasco, S. (2016). Racismo y educación en México. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 61(226), 379-407. https://doi.org/10.1016/S0185-1918(16)30015-0 DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-1918(16)30015-0

Velasco, S. (2018). El racismo cotidiano en la percepción de los universitarios de la Universidad Pedagógica Nacional - Ajusco. En B. Baronnet, G. Carlos Fregoso & F. Domínguez Rueda (Coords.), Racismo, Interculturalidad y Educación En México (pp. 227-244). Universidad Veracruzana.

Velasco, S., & Baronnet, B. (2016). Racismo y escuela en México: Reconociendo la tragedia para intentar la salida. Diálogos sobre Educación, 13(7). https://doi.org/10.32870/dse.v0i13.241 DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i13.241

 Cartografías: Dispositivo para identificar el racismo en la educación secundaria en México

Published

2024-12-17

How to Cite

Madrid, S. (2024). Cartographies: A Tool for Identifying Racism in Secondary Education in Mexico. Social Communication Journal, (19), 59–78. https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2024191314