Cartographies: A Tool for Identifying Racism in Secondary Education in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2024191314Keywords:
Racism, social cartography, basic education, coexistence, discrimination, México CityAbstract
This research uses social cartography as a methodological tool to make racism visible in the school environment of a secondary school in Mexico. Through a participatory workshop, students identified the spaces where they have witnessed or experienced racist situations, allowing them to identify various patterns in daily school life. The study reveals how racist attitudes, both subtle and explicit, are manifested in different places in the school, contributing to their normalization. The results offer a critical vision on the relationship between the school space and the perpetuation of racist dynamics among students.
Downloads
References
Aguilar, J. (2012). Diferencia racial en docentes de educación básica de Tijuana y Tecate. Un estudio exploratorio. Culturales, 8(15), 47–80. https://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/129
Barragán. A. (2018). Cartografía social: lenguaje creativo para la investigación cualitativa. Sociedad y Economía, (36). https://www.redalyc.org/journal/996/99660272008/html/
Cuevas, L. (2003). Pueblos, voces e imágenes de los Andes. Presente y Pasado, 8(16), 89-105. http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/22943/cuevas_luis.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cuevas, L. (2016). La organización anarquista del espacio. Terra Brasilis, (7). http://journals.openedition.org/terrabrasilis/1802
Diez-Tetamanti, J. & Rocha, E. (2016). Cartografía social aplicada a la intervención social en barrio Dunas, Pelotas, Brasil. Revista Geográfica de América Central, 2(57), 97- 128. DOI: https://doi.org/10.15359/rgac.57-2.4
Grosfoguel, R. (2012). El concepto de racismo en Michel Foucault y Franz Fannon: ¿Teorizar desde la zona del ser o desde la zona del no ser? Tabula Rasa, (16), 79- 102. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.112
Gómez, M. (2024). Racismo y minorización en la educación primaria. Análisis de la racialización en la distribución de derechos [Tesis de Doctorado, Universidad Pedagógica Nacional].
Heidegger, M. (1971). Poetry, language, thought [Poesía, lenguaje, pensamiento]. Harper Perennial. https://www.fadu.edu.uy/estetica-diseno-ii/files/2013/05/Heidegger-Construir-Habitar-Pensar1.pdf
Mato, D. (2023). Contextualizar y desagregar la idea de “racismo estructural” para erradicar el racismo en la educación superior. En G. Czarny, C. Navia, S. Velasquez & G. Salinas (Coords.), Racismos y educación superior en Indo-Afro-Latinoamérica (pp. 337-366). Universidad PedagógicaNacional; CLACSO. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/248908/1/Racismos-educacion-superior.pdf
Menéndez, E. (2017). Los racismos son eternos, pero los racistas no. UNAM. https://www.nacionmulticultural.unam.mx/portal/pdf/publicaciones_novedades_editoriales/libro_racismos_eternos_racistas_no.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/puic.9786070293078p.2017
Mullings, L. (2013). Interrogando el racismo: hacia una antropología antirracista. Revista CS, (12), 325-375. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5150409 DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i12.1683
Navia, C., & Czarny, G. (2024). Racismo en educación superior: Tensiones y posicionamientos éticos. Sinéctica, (62). https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2024)0062-017 DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2024)0062-017
Segato, R. (2013). La pedagogía de la crueldad: rumbo a la reforma moral del mundo. Desacatos. Revista de Antropología Social, (42), 143-152.
Velasco, S. (2016). Racismo y educación en México. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 61(226), 379-407. https://doi.org/10.1016/S0185-1918(16)30015-0 DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-1918(16)30015-0
Velasco, S. (2018). El racismo cotidiano en la percepción de los universitarios de la Universidad Pedagógica Nacional - Ajusco. En B. Baronnet, G. Carlos Fregoso & F. Domínguez Rueda (Coords.), Racismo, Interculturalidad y Educación En México (pp. 227-244). Universidad Veracruzana.
Velasco, S., & Baronnet, B. (2016). Racismo y escuela en México: Reconociendo la tragedia para intentar la salida. Diálogos sobre Educación, 13(7). https://doi.org/10.32870/dse.v0i13.241 DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i13.241
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Social Communication Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.