Public opinion: action speech or opinion poll?
DOI:
https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2024191317Keywords:
Action speech, public sphere, public opinion, opinion pollsAbstract
Nowadays, it is evident that public opinion cannot be thought of in the context of its origin. In this regard, the objective of this work is to carry out a historical and conceptual overview of the positions that different authors have proposed. In this way, a qualitative methodology is proposed, which involves the use of grounded theory, to inductively construct a new reflection. Finally, the results reveal that citizen participation inherent to the time of the Greeks, as a discourse of action in the public sphere, has been reduced to opinion polls as representative spaces of public opinion. Therefore, the challenges that now arise are anchored in articulating the participation of the surveys with the discourse of action-discussion, to later break into the media discursive space.
Downloads
References
Alaminos Fernández, A. (2023). Introducción a la investigación social mediante encuestas de opinión pública. Universidad de Alicante. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/133158
Arendt, H. (2009). La condición humana. Paidós. (Obra originalmente publicada en 1958)
Austin, J. (1971). Cómo hacer cosas con palabras. Paidós.
Blanco, B. (2019). El oficio de sondear opiniones. Reflexiones acerca de la consultoría política en la Argentina contemporánea. Pilquen, 22(1), 26-38. https://www.redalyc.org/journal/3475/347562676003/html/
Bourdieu, P. (1992). La opinión pública no existe. Debates en SociologÍa, (17), 301-311. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/debatesensociologia/issue/view/688 DOI: https://doi.org/10.18800/debatesensociologia.199201.013
Bouza, F. (2004). Desventuras de un concepto claro y distinto: Opinión pública. En J. Díez Nicolás, M. A. Durán Heras, L. González Seara, J. Iglesias de Ussel, X. Pérez Vilariño, J. I. Rospir Zabala, M. Á. Ruiz de Azúa Antón, & I. de la Torre Prados (Coords.), Reflexiones sociológicas: homenaje a José Castillo Castillo (pp. 1-14). Universidad Complutense de Madrid. https://www.ucm.es/data/cont/docs/471-2013-11-05-opiesp%20(1).pdf
Canel, M. (1999). Comunicación política. Técnicas y estrategias para la sociedad de la información. Tecnos.
Civila de Dios, S., Romero Rodríguez, & L. Aguaded, I. (2020). El lenguaje como creador de realidades y opinión pública: análisis crítico a la luz del actual ecosistema mediático. ÍCONOS Revista de Ciencias Sociales, (24), 139-157. https://iconos.flacsoandes.edu.ec/index.php/iconos/article/view/3942/3347 DOI: https://doi.org/10.17141/iconos.67.2020.3942
Colomé, G. (2000). Sondeos de opinión: ¿el fracaso del oráculo? Revista Latinoamericana de Comunicación CHASQUI, (71), 1-6. https://revistas.udea.edu.co/index.php/ceo/article/view/6535/5990
Debord, G. (1995). La sociedad del espectáculo (R. Vicuña Navarro, Trad.). Ediciones Naufragio. (Obra originalmente publicada en 1967)
Echeverría, B. (1998). Las 15 tesis de la modernidad. Siglo XXI Editores.
Font Fàbregas, J., & Pasadas del Amo, S. (2016). Las encuestas de opinión. Los Libros
de la Catarata.
Foucault, M. (1968). Las palabras y las cosas (E. C. Frost, Trad.). Siglo XXI Editores. (Obra publicada originalmente en 1966)
Fraser, N. (1999). Repensando la esfera pública. Una contribución a la crítica de la democracia actualmente existente. Ecuador Debate.
Grossi, G. (2007). La opinión pública. Teoría del campo demoscópico. CIS.
Habermas, J. (1981). Historia y crítica de la opinión pública. Gustavo Gili, S.A.
Lara López, A. (2018). La opinión pública en la dinámica social: evolución, procesos y escenarios. Parmenia. https://editorialparmenia.com.mx/libro-e-los-medios-de- comunicacion-y-sus-transformaciones-1.html
López Pintor, R. (2020). Opinión pública y encuestas de opinión en España. Revista Mexicana de Opinión Pública, (28), 149-179. http://www.scielo.org.mx/scielophp?script=sci_arttext&pid=S2448-49112020000100149
Mancera Rueda, A., & Pano Alamán, A. (2020). La opinión pública en la red: análisis pragmático de la voz de los ciudadanos. Iberoamericana; Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783968690766
Nietzsche, F. (1972). Más allá del bien y del mal (A. Sánchez Pascual, Trad.). Alianza Editorial. (Obra publicada originalmente en 1886)
Renó, D., Martínez, M., & Campalans, C. (Eds.). (2015). Medios y opinión pública. Universidad del Rosario. https://repository.urosario.edu.co/server/api/core/bitstreams/9d2f6d92-6a87-4c0f-9deb-c2e5942d4a6b/content
Sampedro Blanco, V. (2023). Teorías de la comunicación y el poder: opinión pública y pseudocracia. Akal.
Sánchez, C., & Hernández, K. (2024). La encuesta como técnica de investigación en Ciencia Política. Revista Mexicana de Opinión Pública, (37), 13-31. https://www.revistas.unam.mx/index.php/rmop/article/download/88492/78122/274390

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Social Communication Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.