Multidimensional Analysis of the San Pedro Church Using the ET-PSET Model
DOI:
https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2025201322Keywords:
Architectural restoration, cultural identity, indigenous persistence, colonial heritageAbstract
The Church of San Pedro in La Paz, Bolivia, has long stood as a significant symbol of the city’s cultural and religious heritage. Following its destruction during the Indigenous siege led by Túpac Katari in 1781, the church was rebuilt in 1790, incorporating elements of Mestizo Baroque. This study examines the cultural syncretism embodied in the temple through the fusion of Indigenous traditions and European colonial architecture. The ET-PSET methodology developed by Verónica Solares was employed, alongside documentary research and ethnographic observation. Findings indicate that the restoration process not only recovered a physical structure but also reaffirmed Indigenous cultural identity, positioning the church as a locus of resistance and communal belonging.
Downloads
References
Alasita tradición cultural que perdura desde siglo XIX. (2017). El Diario. https://www.pub.eldiario.net/noticias/2017/2017_01/nt170115/nacional.php?n=30&-alasita-tradicion-cultural-que-perdura-desde-siglo-xix
Almaraz Paz, S. (1969). El poder y la caída. Enciclopedia Boliviana.
Archivo General de Indias. (s. f.). Justicia: 1064.
Arze, S., Bridikhina, E., Medinacelli, X., & Quisbert, P. (2015). Bolivia, su historia: Vol. 2. La experiencia colonial en Charcas S. XVI – XVII (E. Bridikhina, Coord.). La Razón.
Castillo Vacano, L. (2014). Alasitas: Mercado de símbolos y espacio de reciprocidad. Fuentes: Revista de la Biblioteca y Archivo Histórico de la Asamblea Legislativa Plurinacional, 8(30), 6–19.
Cuadros, Á. (2002). La Paz. Universidad Mayor de San Andrés.
Chávez García, R. & Uturunco Mendoza I. E. San Pedro Patrimonial. Secretaría Municipal de Culturas. Gobierno Autónomo Municipal de La Paz.
Del Valle de Siles, M. E. (1990). Historia de la rebelión de Túpac Catari, 1781-1782. Editorial Don Bosco.
Erick Villegas Multimedia. (5 de enero de 2025). Iglesia de San Pedro #LaPaz #Bolivia 1890 Es la segunda parroquia en antigüedad de La Paz, fue fundada por el [Imagen adjunta] [Actualización de estado]. Facebook. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1161283996006240&id=100063739525251&set=a.436340545167259
Espinosa Spínola, G. (1999). Arquitectura de la conversión y evangelización en la Nueva España durante el siglo XVI. Universidad de Almería.
Gobierno Autónomo Municipal de La Paz. (2016). Challapampa. Patrimonio Industrial de La Paz. GAMLP.
Gobierno Autónomo Municipal de La Paz. (2019). Fiesta Popular de Alasita. GAMLP.
García Canclini, N. (1990). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Grijalbo.
Gisbert, T. (1991). Historia de la vivienda y los conjuntos urbanos en Bolivia. Instituto Panamericano de Geografía e Historia.
Grusinski, S. (1999). La colonización de lo imaginario. Siglo XXI Editores.
Guevara Ordóñez, N. (2017). La incorporación de lo indígena en el espacio urbano paceño a principios del siglo XX. Territorios, (36), 69–86. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.5093
Gutiérrez, R. (2005). Arquitectura y urbanismo en Iberoamérica. Cátedra.
Iturri Núñez del Prado, Julio (1987). Los barrios paceños. Su palpitante historia. Editorial Artística.
Kubler, G. (1984). Arquitectura mexicana del siglo XVI. Fondo de Cultura Económica.
Matas Musso, J. L. (2020). Incidencia de la espiritualidad franciscana en la evolución urbana de la Real Audiencia de Charcas . AREA - Agenda De Reflexión. Arquitectura, Diseño Y Urbanismo, 26(1), 1–16. https://publicacionescientificas.fadu.uba.ar0index.php/area/article/view/785
Matas Musso, J. L., Mariaca Cardona, C., & Crespo Pereira, M. B. (2022). Influencia de la arquitectura del templo de Carabuco en la transmisión del mensaje evangelizador en los Andes de Bolivia. Anales de Investigación en Arquitectura, 12(1). https://doi. org/10.18861/ania.2022.12.1.3240
Mesa, J., & Gisbert, T. (2002). Monumentos de Bolivia. Editorial Gisbert.
Mesa, A., Gisbert, T., & Mesa Gisbert, J. (2008). Historia de Bolivia. Editorial Gisbert.
Nicolini, A. (2003). Categorías estilísticas e historia urbana [Ponencia]. Simposio Internacional sobre Arte Colonial. Buenos Aires.
Olivares, F. (1888). El cerco de La Paz [Óleo sobre lienzo, óleo sobre tela, 142 x 186 cm]. Museo Casa de Murillo.
Rivera Cusicanqui, S. (2010). Violencias (re) encubiertas en Bolivia. Piedra Rota.
Rivera Cusicanqui, S. (1986). Oprimidos pero no vencidos: Luchas del campesinado aymara y qhechwa de Bolivia, 1900-1980. Ediciones Tierra.
Saignes, T. (2014). De los Ayllus a las Parroquias de Indios. Gobierno Autónomo Municipal de La Paz.
Solares Gantier, V. (2022). The model ET-PSET: A duality between heritage and history [El modelo ET-PSET: Una dualidad entre patrimonio e historia]. Global Journal of Human-Social Science: A Arts & Humanities - Psychology, 22(5), 1–10.
Trillo Molina, V. H. (24 de marzo de 2019). Siglo XIX. 1890/1899 ZONA SAN PEDRO: Una irreconocible plaza con el templo de San Pedro como único referente del lugar [Imagen adjunta] [Actualización de estado]. Facebook. https://www.facebook.com/photo/?fbid=10218166032759950&set=gm.2139441972770659
Valadés, D. (1993). Retórica cristiana (2.a ed.). Plaza y Valdés. (Obra publicada en Perusa en 1579).
Villanueva Peñaranda, E. (2005). Motivos coloniales y otros escritos sobre La Paz. Universidad Mayor de San Andrés.
Nota: Declaro que ningún tipo de conflicto de intereses ha influido en la elaboración de este artículo.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Social Communication Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.