The Historical Evolution of Visual Communication in Two-Dimensional Media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2025201325

Keywords:

Composition, configuration, design, format space, continent frame, overlapping

Abstract

This article explores the historical evolution of visual communication in two-dimensional media, from prehistoric times to the emergence of graphic design as a profession in the twentieth century. Central to this analysis is the concept of format space as the foundation of visual composition. Since its origins in prehistoric art, format space has progressively established communicative functions that—beyond magical or religious purposes—constitute alternative forms of communication reflecting the development of civilization. The qualitative improvements in the use of format space have paralleled advancements in socio-political and economic organization, where its external boundaries symbolize territorial control, and its internal structure conveys an awareness of social hierarchies and relations of production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Efraín Ortuño, Universidad Mayor de San Andrés, La Paz, Bolivia

Comunicador Social (Universidad Mayor de San Andrés, La Paz, Bolivia). Magíster en Relaciones Internacionales (Academia Diplomática Plurinacional, La Paz, Bolivia). Diseñador y artista. Desde 1981 trabaja y aprende en el taller de Roberto Valcarcel. Estudió en la Escuela Superior de Arte Ernesto La Carcova en Buenos Aires, Argentina (1988) y en el Instituto Goethe, en Bremen, Alemania (En 1990 Beca Multiplicador). Ha recibido 15 premios nacionales en dibujo y pintura así Su obra artística esta representada en el Museo Nacional de Arte

References

Arnheim, R. (1984). Arte y percepción visual. (5ª ed.). Alianza Forma. (Obra original publicada en 1954)

Fabris, G. (1973). Fundamentos del proyecto gráfico (F. Domingo, Trad.). Ediciones Don Bosco.

Francastel, P. (1972). Sociología del arte. Alianza Editorial, Emecé Editores.

Hauser, A. (1980). Historia social del arte y la literatura (Vol. 1; A. Tovar y F. P. Varas- Reyes Trads.). Ediciones Guadarrama / Punto Omega. (Obra original publicada en 1953)

Herzogenrath, W. (Ed.). (1970). Catálogo de la exposición: 50 años Bauhaus. Museo de Bellas Artes.

Maldonado, T. (1977). Vanguardia y racionalidad: artículos, ensayos y otros escritos: 1946-1974. Gustavo Gili. (Obra original publicada en 1954)

Ott, J. (1995). The age of entheogens & The angels’ dictionary [La era de los enteógenos y el diccionario de los ángeles]. Natural Products Co.

Read, H. (1957). Imagen e idea. La función del arte en el desarrollo de la conciencia humana (H. Flores Sánchez, Trad.). Fondo de Cultura Económica. (Obra original publicada en 1955)

Wong, W. (1993). Fundamentos del diseño bi-tridimensional (2.a ed). Gustavo Gili. (Obra original publicada en 1972)

Nota: Declaro que ningún tipo de conflicto de intereses ha influido en la elaboración de este artículo.

Evolución histórica de la comunicación visual en el plano bidimensional

Published

2025-07-12

How to Cite

Ortuño, E. (2025). The Historical Evolution of Visual Communication in Two-Dimensional Media. Social Communication Journal, (20), 113–127. https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2025201325