The Historical Evolution of Visual Communication in Two-Dimensional Media
DOI:
https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2025201325Keywords:
Composition, configuration, design, format space, continent frame, overlappingAbstract
This article explores the historical evolution of visual communication in two-dimensional media, from prehistoric times to the emergence of graphic design as a profession in the twentieth century. Central to this analysis is the concept of format space as the foundation of visual composition. Since its origins in prehistoric art, format space has progressively established communicative functions that—beyond magical or religious purposes—constitute alternative forms of communication reflecting the development of civilization. The qualitative improvements in the use of format space have paralleled advancements in socio-political and economic organization, where its external boundaries symbolize territorial control, and its internal structure conveys an awareness of social hierarchies and relations of production.
Downloads
References
Arnheim, R. (1984). Arte y percepción visual. (5ª ed.). Alianza Forma. (Obra original publicada en 1954)
Fabris, G. (1973). Fundamentos del proyecto gráfico (F. Domingo, Trad.). Ediciones Don Bosco.
Francastel, P. (1972). Sociología del arte. Alianza Editorial, Emecé Editores.
Hauser, A. (1980). Historia social del arte y la literatura (Vol. 1; A. Tovar y F. P. Varas- Reyes Trads.). Ediciones Guadarrama / Punto Omega. (Obra original publicada en 1953)
Herzogenrath, W. (Ed.). (1970). Catálogo de la exposición: 50 años Bauhaus. Museo de Bellas Artes.
Maldonado, T. (1977). Vanguardia y racionalidad: artículos, ensayos y otros escritos: 1946-1974. Gustavo Gili. (Obra original publicada en 1954)
Ott, J. (1995). The age of entheogens & The angels’ dictionary [La era de los enteógenos y el diccionario de los ángeles]. Natural Products Co.
Read, H. (1957). Imagen e idea. La función del arte en el desarrollo de la conciencia humana (H. Flores Sánchez, Trad.). Fondo de Cultura Económica. (Obra original publicada en 1955)
Wong, W. (1993). Fundamentos del diseño bi-tridimensional (2.a ed). Gustavo Gili. (Obra original publicada en 1972)
Nota: Declaro que ningún tipo de conflicto de intereses ha influido en la elaboración de este artículo.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Social Communication Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.