The critical research of communication in Latin America and the contribution of José Marques de Melo: criticality and meaning in the practice of communicational research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2021121073

Keywords:

Latin American communicational thinking, ELACOM, research communication

Abstract

This paper highlights the role of the Brazilian communicator José Marques de Melo as promoter and founder of the Latin American School of Communication (ELACOM), as well as the academic responsible for the study and consolidation of critical thinking in Latin American communication. In this essay, ELACOM is characterized as a group of communicators who agreed in their critical and nonconformity gaze on the way in which this field was studied since the training and practice of communication research was introduced in Latin America. Then the word of José Marques de Melo is presented, by an interview in which he points out the reason for the practice of communication research when it is exercised from the reality of Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Luis Aguirre Alvis, Universidad Católica Boliviana

Director del Secrad (Servicio de Capacitación en Radio y Televisión para el Desarrollo), Universidad Católica Boliviana “San Pablo”. La Paz, Bolivia.

References

Beltrán, L. R. (1974). Communication research in Latin America: The blindfolded inquiry? [Investigación en comunicación en América Latina: ¿La indagación a ciegas?] En Der Anteil der Massenmedien bei der Herausbildung des Bewusstseins in der sich wandelnden Welt: Konferenzprotokoll (pp. 373-393). Karl Marx Universität.

Beltrán, L. R. (junio de 1975). Research ideologies in conflict [Investigar ideologías en conflicto]. Journal of Communication, 25(2). https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1975.tb00596.x

Beltrán, L. R. (1982). Premisas, objetos y métodos foráneos en la investigación sobre comunicación en América Latina. En M. de Moragas (Ed.), Sociología de la comunicación de masas (2.ª ed., pp. 95-119). Editorial Gustavo Gili. (Reimpreso de “Alien premises, objects, and methods in Latin American communication research”, abril de 1976, Communication Research, 3[2], 107-134, https://doi.org/10.1177%2F009365027600300202

Beltrán, L. R., & Gobbi, M. (2001). Diálogos mediológicos 8: Pionerismo na Escola Latino-Americana de Comunicação [Diálogos mediológicos 8: Pioneros en la Escuela Latinoamericana de Comunicación]. Revista Brasileira de Ciencias da Comunicação, 24(1), 145-158. http://dx.doi.org/10.1590/rbcc.v24i1.1020

Centro Internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina. (1977). Seminario sobre la “Investigación de la Comunicación en América Latina”: Informe final (2.ª ed.).

Gorski, J. (1996). José Marques de Melo e a construção de espaços para a pesquisa em comunicação no Brasil [José Marques de Melo y la construcción de espacios para la investigación en comunicación en Brasil]. Comunicación & Sociedad, (25).

Krohling, C. (1997). Escola Latino-Americana de Comunicação. Contribuiçoes de Luis Ramiro Beltrán [Escuela Latinoamericana de Comunicación. Contribuciones de Luis Ramiro Beltrán]. En G. Brittes Jucara & J. Marques de Melo (Eds.), A trajetoria comunicacional de Luis Ramiro Beltrán. Umesp.

León Duarte, G. (2007). Escola Latino-Americana de Comunicação: A Nova Hegemonía [Escuela Latinoamericana de Comunicación: Una nueva hegemonía]. Universidade Metodista de Sao Paulo.

Martínez Terrero, J. (1980). Investigaciones sobre comunicación grupal. ININCO. Revista del Instituto de Investigaciones de la Comunicación Universidad Central de Venezuela, (1).

Marques de Melo, J. (1996). Difusão dos paradigmas da escola latinoamericana de comunicação nas universidades brasileras [Difusión de los paradigmas de la escuela latinoamericana de comunicación en las universidades brasileñas]. Comunicación & Sociedad, (25).

Marques Ferrari de Figuerido, L. (2013). José Marques de Melo e a escola latinoamericana de comunicação: obra, pensamento e história. Comunicação & Informação, (16). Recuperado de https://revistas.ufg.br/ci/article/view/25569

Tufte, T. (2000). Los “padres” de la investigación crítica de los medios en América Latina. En L. R. Beltrán Salmón (Ed.), Investigación sobre comunicación en Latinoamérica: Inicio, trascendencia y proyección (pp. 259-270). Plural Editores; UCB.

La investigación crítica de la comunicación en América Latina y el aporte de José Marques de Melo

Published

2021-05-07

How to Cite

Aguirre Alvis, J. L. . (2021). The critical research of communication in Latin America and the contribution of José Marques de Melo: criticality and meaning in the practice of communicational research. Social Communication Journal, 12(12), 135–152. https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2021121073