Protection of children against sexual violence: Educommunication, prevention and social transformation
DOI:
https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2020111232Keywords:
Educommunication, prevention and sexual violence, girls and boys, right to protection, social transformationAbstract
The study seeks to identify educommunication processes that promote the prevention of sexual violence against children, within the project “Protection and Gender Equality” promoted by the non-governmental organization Plan International. Experience implemented from June to December 2018, in the municipalities of Achacachi and Jesús de Machaca (La Paz); Padcaya and San Lorenzo (Tarija); Buena Vista and El Torno (Santa Cruz); and Tarabuco and Zudañez (Chuquisaca). The research understands that educommunication implies an interrelation of education and communication simultaneously, capable of generating transformation processes (Aparici, 2003), in this case, for the benefit of children in the face of violence.
The methodological approach is qualitative, it applies in-depth interviews and focus groups to mothers, fathers, girls and boys, in order to collect information that describes and explains the phenomenon. The results show that children identify signs of violence and are able to report any action that violates their right to protection. Verify that the populations studied prevent and reduce violent acts, through educommunication processes. Finally, it opens the question about the development of educommunicative competences, in order to build an environment favorable to the self-protection and protection of children.
Downloads
References
Aparici, R. (2003). Comunicación educativa en la sociedad de la información. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Barranquero,A.(2007).Concepto,instrumentosydesafíosdelaeducomunicación para el cambio social. Comunicar, 15(29), 115-120.
Barbas, Á. (2012). Educomunicación: Desarrollo, enfoques y desafíos en un mundo interconectado. Foro de Educación, (14), 157-175.
Código Niña, Niño y Adolescentes (NNA), L. No. 548 (2014). Arts. 145-157 (Bolivia).
Constitución Política del Estado Plurinacional de Bolivia [Const]. Arts. 60-61. 7 de febrero 2009 (Bolivia).
Convención de los Derechos del Niño. Art. 19. 20 de noviembre de 1989. https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf
Defensoría del Pueblo. (2018). Estado de la violencia. Defensoría del Pueblo.
Ferrada, D., & Flecha, R. (2008). El modelo dialógico de la pedagogía. Un aporte desde las experiencias de comunidades de aprendizaje. Estudios Pedagógicos, 34(1), 41-61. http://www.scielo.cl/pdf/estped/v34n1/art03.pdf
Fiscalía General del Estado. (2017). Informe anual. Fiscalía General del Estado.
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2007). Cómo eliminar la violencia contra los niños y Niñas: Manual para parlamentarios. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia; Unión Interparlamentaria.
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2017). Una situación habitual: Violencia en las vidas de los niños y los adolescentes. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia.
Freire, P. (1993). ¿Extensión o Comunicación? La concientización en el medio rural (L. Ronzoni, Trad.; 18.a ed.). Siglo Veintiuno. (Trabajo original publicado en 1973)
Freire, P. (1997). La educación en la ciudad. Siglo Veintiuno. (Trabajo original publicado en 1995)
Fuerza Especial de Lucha Contra la Violencia. (2019). Informe de datos. Fuerza Especial de Lucha Contra la Violencia.
Gutiérrez, M. (2015). Guía para padres y madres: Prevención y abordaje del maltrato infantil y abuso sexual desde la familia. Confederación Española de Asociaciones de Padres y Madres de Alumnos.
Horno, P. (2001). Abuso sexual infantil: Manual de formación para profesionales. Save the Children.
Iglesias, M. E. (1996). Conocimientos y actitudes sobre sexualidad y abuso sexual infantil. Centro de Estudios Sociales y de Publicaciones.
Real Academia de la lengua Española. (2020). Abuso sexual. Diccionario de la Real Academia de la lengua Española.
Oliveira, M. (2001). Comunicación y educación en la perspectiva del receptor. Comunicação y Educação, 7(24), 23-36. https://www.alaic.org/site/grupos-de-trabalho/gt4-comunicacao-e-educacao
Organización Mundial de la Salud. (2020). Estrategias para reducir la violencia contra niñas y niños. Organización Mundial de la Salud.
Osorio, M. (1995). Diccionario de Ciencias Jurídicas, Políticas y Sociales. Heliasta.
Parra, G. (2000). Bases epistemológicas de la Educomunicación: Definiciones y perspectivas de su sesarrollo. Abya Yala.
Plan International Bolivia. (2018). Política de protección de la niñez. Plan International Bolivia.
Schaun, A. (2002). Educomunicação: Reflexões e princípios [Educomunicación: Reflexiones y principios]. Mauad.
Soares, I. (2009). Caminos de la Educomunicación: Utopías, confrontaciones, reconocimientos. Nómodas, (30), 194-207. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S012175502009000100015&script=sci_abstract&tlng=es
Soares, I. (2000). Educomunicação: Um campo de mediações [Educomunicación: Un campo de las mediaciones]. Comunicação & Educação, (19), 12-24. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i19p12-24
Visión Mundial. (2013). Por el Derecho a la Protección. Visión Mundial. Zecheto, V. (2011). Educomunicación. Abya Yala.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Journal de Comunicación Social
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.