Workshop on narrative reflection for developing tools for conflicts and school violence
DOI:
https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023151269Keywords:
Intervention for school coexistence, school conflict, origin of the conflict, violence prevention, intervention with digital platformsAbstract
To build tools for conflict resolution and violence prevention, a diagnosis was made in a high school in the State of Mexico. Participatory-action-research was used, based on participant observation, field diary and in-depth interviews, to understand conflicts and violence between young people. Contextual aspects were found that are related to qualities of an individual order, with factors of a socio-educational order, as well as the existence of conflict situations that in some cases escalate towards violent actions. Given this scenario, and in the context of the pandemic, an intervention was carried out with school teachers to promote reflective narrative, which was developed through Internet platforms. As a result, the participants carried out a narrative writing exercise and reflection on their practices and strategies to influence the improvement of school coexistence.
Downloads
References
Bona, C. (2015, agosto). ¿Qué es ser un buen maestro? [video]. Conferencia TED. https://www.youtube.com/watch?v=4LVNQNNLFgo
Cascón, P. (2000). ¿Qué es bueno saber sobre el conflicto? Cuadernos de pedagogía, No. 287, 57-79. http://pacoc.pangea.org/documentos/_Cuadernos_completo.pdf
Cascón, P. (2001). Educar en y para el conflicto. Universidad Autónoma de Barcelona. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000132945
Connelly, F. y Clandinin, D. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En Larrosa, Jorge Arnaus i Morral, Remei, Ferrer Cerveró, Virginia Rosa, Pérez de Lara Ferré, Nuria,
Connelly, F. Michael, Clandinin, D. Jean & Greene Maxime. Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación (pp. 11-59). Laertes.
Duccio, D., (1999) Escribirse. La autobiografía como curación de uno mismo. Paidós.
Galtung, J. (2003). Paz por medios pacíficos. Bilbao Bakeaz.
Manrique, L., Marquina, O., Quispe, F., Hurtado, K., Castillo, I. y Jaramillo, A., (2020). Estrategias para la práctica reflexiva. Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú. https://files.pucp.education/facultad/educacion/wp-content/uploads/2020/06/10110433/GU%C3%8DA-ESTRATEGIAS-PARA-LA-PR%C3%81CTICA-REFLEXIVA-2020-.pdf
Mata, A., Hernández, P. y Centeno, G., (2018). La práctica reflexiva en los docentes de posgrado, comprender para transformar. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(1), 36-43. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.3594 DOI: https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.3594
Maturana, S. (2009). Los buenos profesores. Educadores comprometidos con un proyecto educativo. Editorial Universidad de la Serena.
Navia, C. (2006). Autoformación de maestros en los márgenes del sistema educativo. Cultura, experiencia e interacción formativa. México: Pomares Corredor.
Sabariego, M., (2018). El pensamiento reflexivo a través de las metodologías narrativas: experiencias de innovación en educación superior. Octaedro.
Suárez, D., Ochoa, L., & Dávila, P. (2004). Documentación narrativa de experiencias pedagógicas. Nodos y Nudos, 2(17). https://doi.org/10.17227/01224328.1228 DOI: https://doi.org/10.17227/01224328.1228
Vallone, M., (2005). La documentación narrativa de experiencias pedagógicas una estrategia para la formación de docentes. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología, Buenos Aires. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL004074.pdf
Xares, J., (1997). El lugar del conflicto en la organización escolar. Revista Iberoamericana de Educación. Número 15, Micropolítica en la Escuela.Xares, J., (2001). Educación y conflicto como retos de la educación infantil. En Congreso Europeo: Aprender a ser, aprender a vivir juntos - Santiago de Compostela, diciembre 2001. http://www.waece.org/biblioteca/pdfs/d200.pdf DOI: https://doi.org/10.35362/rie1501121
Xares, J., (2004). Educación y conflicto. Guía de educación para la convivencia. Madrid: Editorial Popular.
Yuan, Z. (dir.) (2006). Pequeñas flores rojas [película]. Dowtown Pictures en asociación con RAI Cinema Instituto Luce (Italy). https://www.youtube.com/watch?v=sRU9Ad4X6HQ
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal de Comunicación Social
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.