Analysis of Latin American feminist technopolitical mobilizations on Instagram through a hashtag study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023171294

Keywords:

Hashtags, mobilizations, technopolitics, feminism in Latin America, Instagram, images

Abstract

In recent years, since 2015 following the explosion of “Ni Una Menos” (Not One [Woman] Less) in Argentina and in 2016 with “Primavera Violeta” (Violet Spring) in Mexico, feminist mobilizations have acquired a higher degree of importance, strength and visibility in Latin America. This has developed due to a strengthening of convening through the use and reproduction of multiple hashtags on social media. The objective of this article is the study of technopolitical feminist mobilizations in Latin America through the hashtags #8M2023 y #8M_fotografas_latam on Instagram through a series of visual and textual analysis techniques that correspond to the study of Digital Methods (Rogers, 2023) wherein several visualizations were obtained, such as hashtag frequencies, word clouds, hierarchy maps for emojis and meta pictures. As a result, digital practices and the creation of replying narratives were observed, as were the technological and social dimensions that these tags represented on International Women’s Day.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Stephanie Morón Terrazas, Tecnológico de Monterrey

Licenciada en Ciencias Políticas por la Universidad Católica Boliviana “San Pablo”. Maestra y candidata a Doctora en Comunicación por la Universidad Iberoamericana Ciudad de México. Docente del departamento de Medios y Cultura Digital de la Escuela de Humanidades y Educación del Tecnológico de Monterrey, Campus Puebla.

References

Ábrego, V. H., & Flores Mérida, A. (2021). Datificación crítica: práctica y producción de conocimiento a contracorriende de la gubernamentalidad algorítmica. Dos ejemplos del caso mexicano. Revista Administración Pública y Sociedad, (11).

Baer, H. (2016). Redoing feminism: digital activism, body politics, and neoliberalism [Rehacer el feminismo: activismo digital, política corporal y neoliberalismo]. Feminist Media Studies, 16(1), 17-34. https://doi.org/10.1080/14680777.2015.1093070

CEPAL (2022). Poner fin a la violencia contra las mujeres y niñas y al femicidio o feminicidio. Cepal.org. Recuperado el 3 de noviembre de 2023 de https://www.cepal.org/es/infografias/poner-fin-la-violencia-mujeres-ninas-al-femicidio-o-feminicidio-reto-clave-la

Comisión Económica para Latinoamérica y el Caribe. (2022). Poner fin a la violencia contra las mujeres y niñas y al femicidio o feminicidio.

Clark, R. (2016). “Hope in a hashtag”: the discursive activism of #WhyIStayed [“Esperanza en un hashtag”: el activismo discursivo de #WhyIStayed]. Feminist Media Studies, 16(5), 788-804. https://doi.org/10.1080/14680777.2016.1138235

Crenshaw, K. (1991). Mapping the margins: Intersectionality, identity politics, and violence against women of color [Mapeando los márgenes: interseccionalidad, políticas de identidad y violencia contra las mujeres de color]. Stanford Law Review, 43(6), 1241-1299. https://doi.org/10.2307/1229039

D’Ignazio, C., & Klein, L. (2020). Data feminism [Feminismo de datos]. MIT Press.

Flores Mérida, A. (2022). Análisis de hashtags en Twitter: uso estratégico de plataformas de #verificado19s tras los sismos de 2017 en México. Virtualis 13(24), 58-83.

Goodwin, J., & Jasper, J. M. (2004). Emotional dimensions of social movements [Dimensiones emocionales de los movimientos sociales.]. En D. A. Snow, S. A. Soule & H. Kriesi (Eds.). The Blackwell Companion on Social Movements (pp. 413-432). Blackwell Publishing.

Jasper, J. M. (1997). The art of moral protest: Culture, Biography, and Creativity on Social Movements [El arte de la protesta moral: cultura, biografía y creatividad en los movimientos sociales.]. The University of Chicago Press.

Lagarde, M. (2006). Del femicidio al feminicidio. Desde el jardín de Freud, (6), 216-225. https://revistas.unal.edu.co/index.php/jardin/article/view/8343/8987

Loza, S. (2014). Hashtag Feminism. #SolidarityForWhiteWomen, and Other #FemFuture [Hashtag Feminismo. #SolidaridadParaLasMujeresBlancas y otros #FemFuture]. Ada: A Journal of Gender, New Media, and Technology, (5). https://scholarsbank.uoregon.edu/xmlui/bitstream/handle/1794/26991/ada05-hash-loz-2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Manovich, L. (2017). Instagram y la cultura contemporánea. Universidad Autónoma Metropolitana.

Manovich, L. (2020). Cultural Analytics [Análisis cultural]. MIT Press.

Marres, N., & Weltevrede, E. (2013). “Scraping the Social? Issues in Live Social Research” [“¿Raspar lo social? Problemas en la investigación social viva”]. Journal of cultural economy, 6(3), 313-335.

Mateos, C. (2018). Análisis crítico del discurso político de la violencia de género en España (2011-2016) y Ecuador (2006-2006) [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio académico de la Universidad Complutense de Madrid. https://docta.ucm.es/entities/publication/c3b5b29a-48bb-43ee-9598-04631f32d539

Millett, K. (1995) Política sexual. Cátedra. (Originalmente publicado en 1970)

Moretti, F. (2005). Graphs, maps, trees: Abstract models for a literary history [Gráficos, mapas, árboles: modelos abstractos para una historia literaria]. Verso.

Morón, S. (2019). Análisis del Proceso Tecnopolítico y de Conectividad en movimientos feministas dentro de Facebook. Caso: Ni una Menos Bolivia [Tesis de maestría, Universidad Iberoamericana]. https://ri.ibero.mx/bitstream/handle/ibero/2428/016828s.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omena, J. J., Texeira Rabello, E., & Goez Mintz, A. (2020). Digital Methods for Hashtag Engagement Research [Métodos digitales para la investigación de la participación de hashtags]. Social Media + Society, 6(3), 1-18. https://doi.org/10.1177/2056305120940697

Portillo Sánchez, M., Rodríguez Cano, C.A., & Pérez Luque, C. (2021). Tecnopolítica feminista, contiendas multicampo y derrumbamiento de muros. Una etnografía en red del #8M2021 en México. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 12(22), 1-22. http://dx.doi.org/10.32870/Pk.a12n22.719

Reguillo, R. (2017). Paisajes insurrectos. Jóvenes, redes y revueltas en el otoño civilizatorio. Ned Ediciones.

Rogers, R. (2013). Digital Methods [Métodos digitales]. MIT Press.

Rogers, R. (2021). Visual media analysis for Instagram and other online platforms. Big Data & Society, 8(1). https://doi.org/10.1177/20539517211022370

Rogers, R. (2023). Métodos Digitales. ITESO.

Rovira, G. (2017). Activismo en red y multitudes conectadas. Universidad Autónoma Metropolitana.

Rovira, G. (2018). El devenir feminista de la acción colectiva: las redes digitales y la política de prefiguración de las multitudes conectadas. Teknocultura 15(2), 223- 240.

Rovira, G., & Morales i Gras, J. (2023). Femitags en las redes y en las calles. 50 hashtags del Activismo Feminista en América Latina. Profesional de la información 32(3), 1-18. https://doi.org/10.3145/epi.2023.may.19

Sued, G. E. (2020). Repertorio de técnicas digitales para la investigación con contenidos generados en redes sociodigitales. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 10(19), 1-22. https://doi.org/10.32870/pk.a10n19.498

Sued, G. (2021). Métodos Digitales para estudiar la cultura y la vida digital: fotografías mexicanas en Instagram. En D. Flores-Márquez & R. Gonzáles Reyes (Coords.), La imaginación metodológica. Coordenadas, rutas y aspectos para el estudio de la cultura digital. Editorial Tintable.

Toret, J. (Coord.). (2013). Tecnopolítica: la potencia de las multitudes conectada. El sistema red 15M, un nuevo paradigma de la política distribuida. España. Internet Interdisciplinary Institute; Universitat Oberta de Catalunya.

Van Dijck, J. (2013). La cultura de la conectividad. Siglo Veintiuno Editores.

Análisis de las movilizaciones tecnopolíticas feministas

Published

2023-12-22

How to Cite

Morón Terrazas, S. (2023). Analysis of Latin American feminist technopolitical mobilizations on Instagram through a hashtag study. Social Communication Journal, (17), 69–94. https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023171294