Pedagogical social cartographies. Methodological tool in understanding the sociofamily context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023181310

Keywords:

Pedagogical social cartography, participatory mapping, socio-familial context, intersubjectivity, educational disability, school system, Ciudad de México

Abstract

This paper aims to show the systematization of the methodological teaching of pedagogical social cartographies as a resource that allows the understanding of symbolic communicative codes of the socio-family context in communities where special education graduates intervene. A participatory intervention is established to reconfigure the mastery of instruments and techniques for data collection based on rationality. The recognition of voices and symbols that organize family self-perception is emphasized. Cartography is proposed as an intersubjective mapping method to graphically access behavior patterns for the functioning, crisis, and development guidelines experienced by the members of a system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eusebio Olvera Reyes, Escuela Normal de Especialización Dr. Roberto Solís Quiroga

Doctor en Pensamiento Complejo, Multiversidad Edgar Morin. Docente investigador de tiempo completo en la ENERSQ y de asignatura en la UPN unidad 153. Mediador en el campus virtual La Salle CDMX. Docente de posgrado en la Escuela Normal de Ecatepec. Director del Comité de Fomento Editorial de la Autoridad Educativa Federal en la Ciudad de México. Miembro de la Red de investigación educativa digital, poscolonial y humanista (RIEDIPH). Líneas de investigación: pensamiento complejo, educación especial y tecnología.

Alfonso Luna Martínez, Escuela Normal de Especialización Dr. Roberto Solís Quiroga

Posdoctor en Gobernanza y Políticas Públicas AEFCM-OEI-Universidad de Alcalá en España. Doctor en Educación UPN-Ajusco. Jefe de investigación de la Escuela Normal de Especialización Dr. Roberto Solís Quiroga, Miembro del SPINE-UPN, la RIEDIPH y candidato al SNII Conahcyt, México. Perfil PRODEP deseable 2024 a 2026.

References

Ávila, Y. (2020) La cartografía social como estrategia didáctica: reconociendo recorridos e imaginarios. Estudios pedagógicos, 46(3). 21-31. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052020000300021

Algranati, S., Bruno, D., & Lotti, A. (2012). Mapear actores, relaciones y territorios. Una herramienta para el análisis del escenario social. Cuadernos de Cátedra No. 3. Taller de Planificación de Procesos Comunicacionales. Facultad de Periodismo y Comunicación Social UNLP. https://animacionsocioculturalunlz.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/09/algranati-santiago-mapear-actores-territorios-y-relaciones-mod.pdf

Barragán, D. (2016). Cartografía social pedagógica: entre teoría y metodología. Revista colombiana de educación, (70). http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n70/n70a12.pdf

Barragán, D., & Amador, J. (2014). La cartografía social-pedagógica: una oportunidad para producir conocimiento y repensar la educación. Itinerario Educativo, 64, 127- 141. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Itinerario/article/view/1422/1215

Barragán, D., Sánchez, N., & Cruz, A. (2020). Cartografía social, usos y sospechas en el campo de la educación. Utopía y práxis latinoamericana, 25(89), 179-198. https://zenodo.org/records/3740109

Estrada, L. (2014). El ciclo vital de la familia. Penguin Random House.

Forero, F., & Socha, D. (2023). Usos de la cartografía social pedagógica: rastreo bibliográfico de investigaciones en educación formal. Human Review, 16(3), 2-13 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8840066

Fox, J., Suryanata, K., & Hershock, P. (Eds.). (2005). Mapping communities. Ethics, values, practice [Mapeando comunidades: Éticas, valores y práctica]. East-West Center.

Habermas, J. (1999). Teoría de la acción comunicativa. Taurus.

Infante, M., Matus, C., Paulsen, A., Salazar, A., & Vizcarra, R. (2013). Narrando la vulnerabilidad escolar: perfomatividad, espacio y territorio. Literatura y Lingüística, (27), 281-308. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100014

López, C. (2018). La Cartografía Social como Herramienta Educativa. Revista Scientific 3(10) 232-247. https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/273/391

Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenología de la percepción. Península.

Moscovici, S. (1984). Psicología social I. Influencia y cambio de actitudes. Individuos y grupos. Paidós

Moscovici, S. (1986). Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología y problemas sociales. Paidós

Narayan, D. (2000). La voz de los pobres: ¿hay alguien que nos escuche? Ediciones Mundi Prensa.

Pájaro, D., & Tello, E. (2014). Fundamentos epistemológicos para la cartografía participativa. Etnoecológica, 10(1), 1-20. https://es.scribd.com/document/668312504/Fundamentos-Epistemologicos-Para-La-Cartografia-Participativa

Piñeiro, E., Mora, D., & Hechavarria, Y. (2023). Cartografía social, una herramienta de análisis para el estudio comunitario (Original). Revista Científico- Educacional de la provincia Granma, 19(1). http://portal.amelica.org/ameli/journal/440/4403729009/html/

Pittman, F. (2009). Momentos decisivos. Tratamiento de familias en situación de crisis. Paidós.

Secretaría de Educación Pública. (2004). Plan de estudios 2004. Licenciatura en Educación Especial. Secretaría de Educación Pública.

Uribe, C., Donoso, D., & Ramírez, A. (2017). De la cartografía social a la comprensión de los contextos socioeducativos. Aletheia, 9(2), 74-93. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2145-03662017000200074&lng=e&nrm=iso&tlng=es

Cartografías sociales pedagógicas. Herramienta metodológica en la comprensión del contexto sociofamiliar

Published

2024-07-25

How to Cite

Olvera Reyes, E., & Luna Martínez, A. (2024). Pedagogical social cartographies. Methodological tool in understanding the sociofamily context. Social Communication Journal, (18), 127–144. https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023181310

Issue

Section

Ensayos y otras contribuciones