Pedagogical social cartographies. Methodological tool in understanding the sociofamily context
DOI:
https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023181310Keywords:
Pedagogical social cartography, participatory mapping, socio-familial context, intersubjectivity, educational disability, school system, Ciudad de MéxicoAbstract
This paper aims to show the systematization of the methodological teaching of pedagogical social cartographies as a resource that allows the understanding of symbolic communicative codes of the socio-family context in communities where special education graduates intervene. A participatory intervention is established to reconfigure the mastery of instruments and techniques for data collection based on rationality. The recognition of voices and symbols that organize family self-perception is emphasized. Cartography is proposed as an intersubjective mapping method to graphically access behavior patterns for the functioning, crisis, and development guidelines experienced by the members of a system.
Downloads
References
Ávila, Y. (2020) La cartografía social como estrategia didáctica: reconociendo recorridos e imaginarios. Estudios pedagógicos, 46(3). 21-31. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052020000300021 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000300021
Algranati, S., Bruno, D., & Lotti, A. (2012). Mapear actores, relaciones y territorios. Una herramienta para el análisis del escenario social. Cuadernos de Cátedra No. 3. Taller de Planificación de Procesos Comunicacionales. Facultad de Periodismo y Comunicación Social UNLP. https://animacionsocioculturalunlz.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/09/algranati-santiago-mapear-actores-territorios-y-relaciones-mod.pdf
Barragán, D. (2016). Cartografía social pedagógica: entre teoría y metodología. Revista colombiana de educación, (70). http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n70/n70a12.pdf DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.70rce247.285
Barragán, D., & Amador, J. (2014). La cartografía social-pedagógica: una oportunidad para producir conocimiento y repensar la educación. Itinerario Educativo, 64, 127- 141. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Itinerario/article/view/1422/1215 DOI: https://doi.org/10.21500/01212753.1422
Barragán, D., Sánchez, N., & Cruz, A. (2020). Cartografía social, usos y sospechas en el campo de la educación. Utopía y práxis latinoamericana, 25(89), 179-198. https://zenodo.org/records/3740109
Estrada, L. (2014). El ciclo vital de la familia. Penguin Random House.
Forero, F., & Socha, D. (2023). Usos de la cartografía social pedagógica: rastreo bibliográfico de investigaciones en educación formal. Human Review, 16(3), 2-13 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8840066
Fox, J., Suryanata, K., & Hershock, P. (Eds.). (2005). Mapping communities. Ethics, values, practice [Mapeando comunidades: Éticas, valores y práctica]. East-West Center.
Habermas, J. (1999). Teoría de la acción comunicativa. Taurus.
Infante, M., Matus, C., Paulsen, A., Salazar, A., & Vizcarra, R. (2013). Narrando la vulnerabilidad escolar: perfomatividad, espacio y territorio. Literatura y Lingüística, (27), 281-308. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100014 DOI: https://doi.org/10.4067/S0716-58112013000100014
López, C. (2018). La Cartografía Social como Herramienta Educativa. Revista Scientific 3(10) 232-247. https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/273/391 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.10.12.232-247
Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenología de la percepción. Península.
Moscovici, S. (1984). Psicología social I. Influencia y cambio de actitudes. Individuos y grupos. Paidós
Moscovici, S. (1986). Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología y problemas sociales. Paidós
Narayan, D. (2000). La voz de los pobres: ¿hay alguien que nos escuche? Ediciones Mundi Prensa.
Pájaro, D., & Tello, E. (2014). Fundamentos epistemológicos para la cartografía participativa. Etnoecológica, 10(1), 1-20. https://es.scribd.com/document/668312504/Fundamentos-Epistemologicos-Para-La-Cartografia-Participativa
Piñeiro, E., Mora, D., & Hechavarria, Y. (2023). Cartografía social, una herramienta de análisis para el estudio comunitario (Original). Revista Científico- Educacional de la provincia Granma, 19(1). http://portal.amelica.org/ameli/journal/440/4403729009/html/
Pittman, F. (2009). Momentos decisivos. Tratamiento de familias en situación de crisis. Paidós.
Secretaría de Educación Pública. (2004). Plan de estudios 2004. Licenciatura en Educación Especial. Secretaría de Educación Pública.
Uribe, C., Donoso, D., & Ramírez, A. (2017). De la cartografía social a la comprensión de los contextos socioeducativos. Aletheia, 9(2), 74-93. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2145-03662017000200074&lng=e&nrm=iso&tlng=es DOI: https://doi.org/10.11600/21450366.9.2aletheia.74.93
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Social Communication Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.